مساحقه چیست و نحوه اثبات آن
با توجه به نفس انسان که دارای دو جنبه مادی و معنوی می باشد؛ باید به هر یک از این دو جنبه در مسیر عادی و طبیعی اش توجه شود.
میل جنسی در انسان که زیرمجموعه جنبه مادی وجود انسان می باشد نیز این این قاعده مستثنی نیست؛ یعنی لازم است به این نیاز بر اساس مجرای طبیعی آن پاسخ داده شود.
راهی که خداوند برای پاسخ به این نیاز در نظر گرفته است، ازدواج می باشد که باید بین مرد و زن صورت بگیرد تا علاوه بر رفع این نیاز طبیعی، به تداوم و بقای نسل نیز کمک کند.
در کشورهای مختلف دنیا بر اساس مذهب و اعتقاداتشان قواعدی را در زمینه روابط جنسی بین افراد وضع می کنند، که در برخی از موارد شاهد وضع قوانینی هستیم که ممکن است بکارگیری آن قواعد برای جوامع دیگر اصلاً مطلوب نباشد.
در کشور ما که به عنوان یک کشور اسلامی می باشد بر اساس اصل ۱۲ قانون اساسی، مذهب رسمی کشور را به این صورت معرفی می نماید:
«دین رسمی ایران، اسلام و مذهب جعفری اثنیعشری است و این اصل الیالابد غیر قابل تغییر است و مذاهب دیگر اسلامی اعم از حنفی، شافعی، مالکی، حنبلی و زیدی دارای احترام کامل هستند و پیروان این مذاهب در انجام مراسم مذهبی، طبق فقه خودشان آزادند و در تعلیم و تربیت دینی و احوال شخصیه (ازدواج، طلاق، ارث و وصیت) و دعاوی مربوط به آن در دادگاه ها رسمیت دارند و در هر منطقه ای که پیروان هر یک از این مذاهب اکثریت داشته باشند، مقررات محلی در حدود اختیارات شوراها بر طبق آن مذهب خواهد بود، با حفظ حقوق پیروان سایر مذاهب».
اصل ۴ قانون اساسی نیز در این زمینه بیان می دارد:
«کلیه قوانین و مقررات مدنی، جزایی، مالی، اقتصادی، اداری، فرهنگی، نظامی، سیاسی و غیر اینها باید بر اساس موازین اسلامی باشد. این اصل بر اطلاق یا عموم همه اصول قانون اساسی و قوانین و مقررات دیگر حاکم است و تشخیص این امر بر عهده فقها شورای نگهبان است».
بنابراین اعمالی که در فقه اسلامی به عنوان اعمالی زشت و حرام معرفی شده اند، در قوانین کشورمان نیز به عنوان اعمال مجرمانه معرفی شده و برای آنها مجازات هایی در نظر گرفته شده است.
حکم مساحقه
مجازات مساحقه در ماده 239 قانون مجازات اسلامی آمده است . طبق این ماده حکم مساحقه ، صد ضربه شلاق حدی است . شلاق حدی یعنی اینکه در صورتی که مساحقه اثبات شود ، امکان تخفیف در مجازات وجود ندارد . در واقع این مجازات تابع مقررات مربوط به مجازات حدی است .
نکته مهمی که در حد مساحقه وجود دارد این است که در اعمال این مجازات فرقی بین فاعل و مفعول ، مسلمان و غیر مسلمان ، محصن و غیرمحصن و عنف و غیر عنف وجود ندارد . لازم به ذکر است که در صورتی که مساحقه سه بار تکرار شود و هر بار حد بر مرتکب جاری گردد بار چهارم مجازات مرتکب ، اعدام است .
از آن جهت که این مجازات حدی است ، امکان تخفیف یا تغییر مجازات نیز وجود ندارد و حتما باید صد ضربه شلاق اجرا شود . نوع دیگری از رابطه جنسی بین دو مرد وجود دارد که از آن به عنوان تفخیذ یاد می شود و در مقاله ذیل به طور کامل توضیح داده شده است .
مجازات جرم مساحقه چیست؟
قانون گذار در ماده ۲۳۹ قانون مجازات اسلامی به مجازات این جرم پرداخته و بیان می دارد:
«حد مساحقه، صد ضربه شلاق است».
ماده ۲۴۰ نیز در مورد حد مساحقه بیان می دارد:
«در حد مساحقه، فرقی بین فاعل و مفعول و مسلمان و غیرمسلمان و محصن و غیرمحصن و عنف و غیرعنف نیست».
اما اگر دو زن رابطه ای کمتر از مساحقه داشته باشند، دیگر مجازات آنها ۱۰۰ ضربه شلاق نخواهد بود؛ بلکه به ۳۱ تا ۷۴ ضربه شلاق تعزیری محکوم خواهند شد.
حد مساحقه
حد مساحقه در صورت اثبات آن صد ضربه تازیانه است. و در این مورد فرقی بین محصنه بودن و محصنه نبودن یا مسلمان و کافر بودن نیست. و اگر مساحقه فردی چهار مرتبه انجام گرفت در صورتی که حد آنها بر او جاری شده باشد، حد او برای مرتبه چهارم قتل است.
حد قذف چیست؟
حد قذف یعنی حد ادعای دروغ به ارتکاب گناه کسی است. اگر کسی گناهی را مانند زنا، لواط یا مساحقه ببیند و آن را نزد دیگران شهادت بدهد درحالیکه سه شاهد دیگر وجود ندارد، حد قذف که ۸۰ ضربه تازیانه است میخورد. خداوند حد قذف را قرار داد تا آبروی مردم حفظ شود.
سقوط حد مساحقه
اگر زنی قبل از اثبات گناه مساحقه توبه کرد، حتی در صورت اثبات مساحقه حدی بر او جاری نمیشود اما اگر بعد از اثبات گناهش اظهار توبه و پشیمانی کند حدش ساقط نمیشود و باید حد بخورد. نکتهی دیگری که وجود دارد این است که اگر اثبات گناه مساحقه به وسیله اقرار خود گناهکار بود و بعد از اقرار به گناه اظهار توبه و ندامت کرد، سقوط یا عدم سقوط حد به تصمیم و صلاح دید امام یا حاکم شرع بستگی دارد.
اثبات از مساحقه از طریق شهادت شاهدان
در این روش اثبات مساحقه باید چهار مرد عادل شهادت به مساحقه دو زن بدهند و این شهادت هم باید بالمعاینه باشد. بالمعاینه یعنی آن چهار نفر بگویند ما چشم خود دیدیم آن دو زن با هم مساحقه کردند. اگر حتی یکی از آن شاهدان، شهادتش مورد قبول واقع نشود. حد بر متهمین مساحقه جاری نمیشود بلکه بر شاهدان حد قذف که هشتاد ضربه به هر کدام از شاهدان است جاری میشود.
نحوه ی اثبات ارتکاب مساحقه
اثبات مساحقه به همان روشی است که در اثبات لواط است که به ترتیب زیر می باشد.
اثبات از طریق اقرار به مساحقه
در این روش باید فاعله و مفعوله هر دو چهار مرتبه به گناه خود اقرار کنند و این اقرار اگر کمتر از چهار مرتبه بود حد مساحقه نمیخورد بلکه ۳۱ تا ۷۴ ضربه شلاق تعزیر میشوند. از شروط اقرار کننده عاقله بودن است همچنین آزاد بودن (برده و عبد نبودن) و اختیار داشتن و بالغه بودن نیز از دیگر شرایط اثبات گناه مساحقه برای اجرای حد است.
راه های اثبات مساحقه کدامند؟
جرائم حدی برای اثبات، ممکن است هرکدام روش های مخصوص به خود را داشته باشند، ولی قبل از هرچیز باید به ماده ۲۴۱ قانون مجازات اسلامی توجه داشت که بیان می دارد:
«در صورت نبود ادله اثبات قانونی بر وقوع جرائم منافی عفت و انکار متهم هرگونه تحقیق و بازجویی جهت کشف امور پنهان و مستور از انظار ممنوع است. موارد احتمال ارتکاب با عنف، اکراه، آزار، ربایش یا اغفال یا مواردی که به موجب این قانون در حکم ارتکاب به عنف است از شمول این حکم مستثنی است».
سوالات متداول
1 -مساحقه به چه معناست ؟
مساحقه در واقع به رابطه جنسی بین دو زن گفته می شود به این صورت که دو زن اندام تناسلی خود را بر یکدیگر قرار دهند که توضیحات کامل در خصوص آن در مقاله آورده شده است .
2 -مجازات عمل مساحقه چیست ؟
بر طبق قانون مجازات اسلامی حکم و مجازات مساحقه ، حد کامل یعنی صد ضربه شلاق است و تفاوتی بین فاعل و مفعول در مورد میزان مجازات وجود ندارد که جزئیات بیشتر آن در مقاله توضیح داده شده است .
3-مساحقه از چه طریقی اثبات می شود ؟
مساحقه از دو راه 4 بار اقرار در منظر قاضی و شهادت 4 شاهد مرد عادل قابل اثبات است که شرایط اقرار و شهادت در مقاله آورده شده است .
- ۹۹/۰۷/۲۱