اخبار حقوقی روز | اخبار قضایی | مطالب حقوقی مفید

اخبار روز حقوقی و قضایی - مطالب حقوقی کوتاه و مفید - سایت حقوقی کاربردی

اخبار حقوقی روز | اخبار قضایی | مطالب حقوقی مفید

اخبار روز حقوقی و قضایی - مطالب حقوقی کوتاه و مفید - سایت حقوقی کاربردی

در این وبلاگ اخبار حقوقی روز و همچنین مطالب حقوقی مفید به اشتراک گذاشته می شود.

نحوه شکایت از کارگزاران بورس

يكشنبه, ۲۵ آبان ۱۳۹۹، ۰۹:۳۲ ق.ظ

uku

بورس، بستری برای داد و ستد و سرمایه گذاری بر اوراق بهادار شرکت ها و کالاها توسط اشخاص اعم از حقیقی یا حقوقی است.

شاید “واندر بورس” هیچ وقت فکرش را نمی کرد، مردمی که در مقابل منزلش در شهر بروژ کشور بلژیک به داد و ستد کالا، پول های کشورهای خارجی و اوراق مالی می پرداختند، منتهی به این شود که روزی نهادی مالی با گردش مالی بیش از هزاران میلیارد دلار در کشورها تأسیس شود و سیل عظیمی را به منظور سرمایه گذاری به این سو سرازیر کند.

liik

مرجع صالح برای شکایت از کارگزاری بورس

پیش از تشریح اینکه چه مراجع صالح به پذیرش و پیگیری شکایت ما علیه کارگزاری بورس است، بایست ابتدا مراجع صالح را به دو دسته عمده تقسیم کرد؛ مراجع اداری – نظارتی و مراجع قضایی؛

الف- مراجع اداری-نظارتی شکایت علیه کارگزاران بورس

مراجع اداری-نظارتی مراجعی است که سازمان بورس به عنوان متولی امر با وظیفه حفظ و صیانت از اموال فعالان بازار سرمایه و وضع مقررات از طریق شورا عالی بورس و کمیسیون تخصصی خود، پیش بینی کرده است که اشخاص می توانند مستقیماً با طرح شکایت خود در این نهادهای نظارتی خواستار پیگیری موضوع شوند. این نهادها شامل؛

کانون کارگزاران بورس و اوراق بهادار:

کانون کارگزارن بورس و اوراق بهادار به موجب بند ۵ ماده ۱ و ماده ۵۳ قانون بازار اوراق بهادار جمهوری اسلامی ایران، پس از تشکیل کمیته منتخب کارگزاران، اساسنامه آن تدوین و به عنوان یک مؤسسه غیردولتی، غیر تجاری و غیر انتفاعی به تصویب هیئت مدیره سازمان بورس اوراق بهادار رسید و عملاً فعالیت خود را در مهرماه سال ۱۳۸۶ آغاز کرد.

tjt

اهداف گوناگونی در اساسنامه کانون کارگزاران پیش بینی شده است که یکی از این اهداف که مورد توجه نوشتار پیش رو می باشد، نظارت بر عملکرد کارگزاران و ارزیابی عملکرد آنان در خصوص اطلاع رسانی، حصول اطمینان از اجرای قوانین و مقررات و … می باشد.

کانون کارگزاران همچنین شکایت و اعتراضات اشخاص را نسبت به تخلفات کارگزاران از طریق بخش شکایات می پذیرد و مطابق با خواست شاکی و بررسی مدارک مستندات ایشان نسبت به پیگیری صحت و سقم موضوع شکایت اقدام می کند.

نشانی کانون کارگزاران در شهر تهران: خیابان ولیعصر، بالاتر از خیابان شهید بهشتی، کوچه دل افروز، پلاک ۳۲

شماره تماس کانون کارگزاران: ۸۴۰۸۷-۰۲۱

اشخاص می توانند برای طرح شکایت خود از طریق کانون کارگزاران در جهت پیگیری خواست خویش اقدام کنند.

 

ili

سامانه اداره رسیدگی به شکایات و حمایت های حقوقی سازمان بورس و اوراق بهادار:

سازمان بورس و اوراق بهادار نیز خود بعنوان متولی امر صیانت و نگهداری از دارایی سهامداران و بعنوان نقشی نظارتی، اداره ای را به منظور رسیدگی به شکایات و اعتراضات فعالان بازار سرمایه در بستر وب پیش بینی کرده است.

از این طریق اشخاص می تواند بدون حضور در محلی صرفاً با ورود به سایت https://shekayat.seo.ir شکایت خود را ثبت و منتظر بمانند تا متصدیان مربوطه ابتدا صحت سنجی نسبت به تخلفات مورد ادعا انجام داده و پس از احراز ادعا از طریق ابزارهای تنبیهی کارگزار متخلف را جریمه و یا به نهادهای قضایی معرفی کند.

البته چگونگی طرح شکایت در سامانه اداره رسیدگی به شکایات و حمایت های حقوقی سازمان بورس و اوراق بهادار، در بخش بعدی تشریح خواهد شد.

yyyt

سازمان بازرسی کل کشور:

سازمان بازرسی کل کشور که وظیفه نظارت و پیگیری تخلفات نهادهای عمومی، دولتی، نهادهای عمومی غیردولتی و … را دارد، می تواند در صورتی که دو نهاد بالا پاسخی در خور توجه به شکایت شاکی ارائه ننمایند، گزینه ای در میان نهادهای اداری-نظارتی محسوب شود.

اشخاص می توانند با مراجعه به وب سایت سازمان بازرسی کل کشور به نشانی اینترنتی https://shekayat.seo.ir، شکایت خود را ثبت تا پس از دریفات کد رهگیری منتظر بمانند تا مأمورین سازمان نسبت به بررسی و پیگیری موضوع اقدام نموده و نتیجه را از طریق سامانه پیامکی پیش بینی شده به سمع و نظرتان برسانند.

ب- مراجع قضایی شکایت علیه کارگزاران بورس

هیچ ضرورتی وجود ندارد که قدم به قدم پیش روید یعنی ترتیبی که برای طرح شکایت در این نوشتار بیان شده است، به این معنا نیست که شما اول باید از طریق مرجع اداری-نظارتی اقدام نموده و در صورتی که نتیجه نگرفته اید، از طریق مراجع قضایی اقدام کنید. البته رعایت این ترتیب شاید حصول نتیجه را سهل و سریع کند.

اشخاصی که از تخلفات کارگزاران متحمل ضرر و زیان شده اند می توانند با طرح دعوای حقوقی از باب مسئولیت قراردادی نسبت به مطالبه خواسته خود اقدام کنند.

edes

شاید بهتر باشد موضوع را با طرح نمونه واقعی بیان کرد؛ در اواخر فصل بهار سال ۹۹، برخی از کارگزاری ها بعلت فرسوده بودن زیرساخت و فناوری خود، در ارائه خدمات به مشتریان خود با مشکل رو به رو شدند.

به گونه ای که یکی از این کارگزاری های مطرح، قریب به یک هفته وب سایت کارگزاری اش از دسترس خارج شد و مشتریان نمی توانستند به سامانه معاملاتی دسترسی پیدا کنند و در این مدت یک هفته برخی که قصد خرید سهمی را داشته یا برخی که قصد فروش سهمی را داشته و یا اینکه برخی قصد عودت وجه را داشته، نتوانستند خواست خود را بعلت قصور کارگزاری بورسی در بروز رسانی زیرساخت و فناوری های ارائه دهنده خدمات آنلاین، انجام دهند و همین مشتریان را متحمل بعضاً زیانی هنگفت نمود و کارگزاری صرفاً با دادن مبلغ اندک سعی در پوشاندن قصور قراردادی خود را داشت.

در این شرایط اگر شخصی که بدین واسطه متحمل زیان شده است، می تواند با تجمیع مدارک و مستندات خود، نسبت به طرح دعوای مطالبه ضرر و زیان ناشی از نقض تعهدات قراردادی اقامه تا توسط مرجع صالح قضایی مورد رسیدگی قرار گیرد. البته چگونگی طرح شکایت در بخش بعدی تشریح می گردد.

jete

 از مزایای سرمایه گذاری در سازمان بورس می توان به موارد زیر اشاره کرد:

سرمایه گذاری با حداقل سرمایه

کسب سود و درآمد

حفظ سرمایه در مقابل تورم اقتصادی

امکان نقد شوندگی سریع سرمایه و سود حاصل از آن

امنیت در سرمایه گذاری

 و اما از معایب سرمایه گذاری در سازمان بورس می توان موارد زیر را نام برد:

تاثیر اتفاقات سیاسی در روند صعودی یا نزولی بازار بورس

امکان از دست دادن سرمایه در صورت عدم آگاهی از سرمایه گذاری درست

اشتباهات تحلیل گران و خطر از دست دادن سرمایه

تاثیر اخبار و شایعات در روند بازار بورس

 با توجه به موارد مذکور، برای سرمایه گذاری در بورس باید از اطلاعات کافی برخوردار بوده و در کارگزاری مطمئن و با سابقه طولانی، سرمایه گذاری نمایید تا احتمال از دست رفتن سرمایه به حداقل برسد.

frb

نحوه شکایت از کارگزاری بورس

با توجه به این‌که حمایت از حقوق و منافع فعالان بازار به استناد قانون بازار اوراق بهادار و قانون ارتقا نظام اداری و مقابله با فساد، از جمله وظایف اداره رسیدگی به شکایات و حمایت‌های حقوقی سازمان بورس و اوراق بهادار ایران است، بنابراین مسئولیت رسمی دریافت و بررسی شکایت‌های اشخاص حقیقی و حقوقی بر عهده این اداره خواهد بود. برای اعلام تخلف کارگزاری‌های رسمی سازمان بورس و همچنین شرکت‌هایی که در بازار بورس و سرمایه فعال هستند، می‌توانید از روش های دیگر نیز اقدام کنید:

اعلام شکایت به سازمان بازرسی کل کشور

شکایت از طریق قوه قضاییه

مراجعه به سامانه رسمی ثبت تخلفات بورس به آدرس https://tse.ir/ 

در این سامانه می‌توانید تخلفات کارگزاری بورس را اعلام کرده و گزارش خود را اعلام کنید. رسیدگی به شکایات از این طریق به طور معمول بین دو تا چهار هفته به طول خواهد انجامید و نتیجه رسیدگی به گزارش شما، اعلام خواهد شد.

چگونه شکایت از بورس را در سامانه ثبت کنیم؟

فرآیند ثبت شکایت در سامانه اداره رسیدگی به شکایات و حمایت‌های حقوقی (سمتا) بسیار ساده و به ترتیب زیر است:

مراجعه به سایت https://shekayat.seo.ir/

انتخاب گزینه طرح شکایت که در قسمت سمت چپ صفحه و در زیر عنوان امکانات سامانه قرار دارد.

چنان‌چه شخص حقیقی و یا حقوقی هستید، گزینه مرتبط با خود را انتخاب کنید.

پس از قبول قوانین مربوط به شکایت، وارد صفحه‌ای می‌شوید که باید در آن اطلاعات هویتی خود را درج کنید؛ در انتها گزینه ثبت درخواست را کلیک کنید.

چنان‌چه از نمایندگی یا کارگزار بورس شکایت دارید، اطلاعات آن را در این قسمت وارد کنید.

در قسمت متشاکی باید عنوان متشاکی را انتخاب کنید که شامل این گزینه‌ها است: نهاد مالی غیر کارگزار، ناشر اوراق بهادار، کارگزار یا تشکل خودانتظام. مشروح درخواست و شکایت خود را در کادری که بدین منظور مدنظر قرار داده‌شده‌است، نوشته و سپس گزینه ثبت را انتخاب کنید.

اگر قبلا شکایتی انجام داده‌اید، اطلاعات مربوط به آن را نیز وارد کنید.

چنان‌چه برای شکایت خود مدارک و مستدلاتی دارید، در این مرحله اسناد خود را ضمیمه کرده و  ثبت را انتخاب کنید.

پس از تکمیل تمامی، کد رهگیری توسط سایت برای شما صادر خواهد شد؛ همچنین یک پیامک از طرف سازمان بورس به شماره موبایلی که در قسمت اطلاعات شخصی وارد کرده‌اید، ارسال می‌شود که حاوی اطلاعات و راهنمایی‌هایی برای پیگیری شکایت و انجام مراحل بعدی است.

  • Murteza rahmani

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی