انواع قرارداد پیمان کاری
شروع قرارداد پیمانکاری به این شکل است که یک کارفرما برای اجرای پروژه های خویش با توجه به گسترده بودن پروژه ها و بخش های مختلفی که اجرای یک پروژه را شامل می شود، نیاز به پیمانکاران با تخصص های متفاوت پیدا می کند، مانند پیمانکاری اجرای زیرسازی، پیمانکاری اجرای اسکلت ساختمان و غیره، برای اجرای این خدمات به سراغ پیمانکاران مختلف رفته و در ادامه اقدام به تنظیم قراردادهای پیمانکاری می نماید.
تا به اینجای کار شاید تفاوت این قراردادها با سایر قراردادهایی که در زمینه های مختلف بین افراد عادی جامعه منعقد می شود وجود نداشته باشد، اما تفاوتی که بین این قراردادها و سایر قراردادهای عمومی وجود دارد در این می باشد که، قرارداد پیمانکاری علاوه بر اینکه از قوانین عام کشور پیروی می کند از جمله قانون مدنی، می بایست شرایط عمومی پیمان را به عنوان مقررات حاکم بر قراردادهای پیمانکاری در بر گیرد. خوب است بدانید که رعایت شرایط عمومی پیمان در قراردادهای پیمانکاری که یک طرف آن نهاد دولتی می باشد الزامی است.
قرارداد پیمانکاری دولتی چیست؟
قرارداد پیمانکاری دولتی به قراردادهایی گفته می شود که یک سوی آن دولت می باشد و خوب است بدانید که دولت در قراردادهای پیمانکاری همواره به عنوان کارفرما است و به هیچ عنوان نهاد دولتی را نمی توان در مقام پیمانکار متصور شد. در سطر پیشین از لزوم رعایت شرایط عمومی پیمان در قراردادها سخن گفته شد، این الزام رعایت شرایط عمومی پیمان در قرارداد پیمانکاری انحصارا مربوط به قرارداد پیمانکاری دولتی است و در قراردادهای پیمانکاری خصوصی طرفین قرارداد این الزام را ندارند که حتما از شرایط عمومی پیمان پیروی کنند.
بنابراین تفاوت اصلی و اساسی قراردادهای پیمانکاری دولتی با قراردادهای پیمانکاری خصوصی در لزوم رعایت شرایط عمومی پیمان و مصوبه ها و آیین نامه هایی است که از سوی سازمان برنامه و بودجه یا در حال حاضر ستاد راهبردی و سیاست گذاری ریاست جمهوری مصوب و ابلاغ می گردد.
ارکان قرارداد پیمانکاری چیست؟
برای تنظیم یک قرارداد پیمانکاری باید ابتدا طرفین قرارداد به طور دقیق تعیین شده و رابطه آنها با یکدیگر نیز کاملا تبیین شود. قدم بعدی تبیین ماهیت خدمت موضوع قرارداد است. یعنی در قرارداد باید به تفصیل شرح داده شود که کارفرما از پیمانکار چه توقعاتی دارد و میخواهد پیمانکار چه خدماتی را به او ارائه دهد. در این مرحله از قرارداد بدون در نظر گرفتن ضمانت اجراهای موثر مثل جبران خسارت نمیتوان کنترل لازم بر پیمانکار برای پیشبرد کار را تامین کرد.
در برخی موارد، قرارداد عدم افشا اطلاعات و یا همان محرمانگی نیز به قرارداد پیمانکاری ضمیمه میشود و به عنوان مثال کارفرما نوآوریها و اطلاعاتی که تا قبل از سپردن کار به پیمانکار کسب نموده را دقیق بیان می کند تا در آینده پیمانکار بر اساس قرارداد عدم افشا ضمیمه شده الزام به حفظ این اطلاعات و حفظ حقوق مالکانه معنوی کارفرما را رعایت نماید. شرایط پرداخت و شرایط خاتمه قرارداد نیز در انتهای قرارداد تشریح میشود.
انواع قراردادهای پیمانکاری
انواع قراردادهای پیمانکاری عبارتاند از:
۱- قراردادهای پرداخت کلی (Lump Sum)
۲- قراردادهای دائمی (Continual Contracts)
۳- قراردادهای سنجشی (Measurement Contracts)
۴- قراردادهای بازپرداخت هزینه (Cost Reimbursement Contracts)
۵- قراردادهای مدیریتی (M.C) Management Contracts))
۶- قراردادهای مدیریت پروژه (Project Management Contracts)
۷- قراردادهای طراحی وساخت (Design And Build Contracts)
۸- قرارداد مهندسی، تأمین تجهیزات، اجرا (Engineering Procurement Construction)
۹- قراردادهای ساخت و توسعه.
نمونه قرارداد پیمانکاری انجام خدمات (فرم خام پیمانکاری عمومی)
در مورخه قرارداد حاضر بین که منبعد در این قرارداد کارفرما نامیده می شود به نمایندگی آقای از یک طرف و آقای فرزند متولد دارای شماره شناسنامه صادره از با تحصیلات در رشته که در این قرارداد مجری نامیده می شود از طرف دیگر ، طبق مقررات و شرایطی که در اسناد و مدارک این قرارداد درج شده است ، به شرح ذیل منعقد می گردد .
ماده یک – موضوع قرارداد :
موضوع قرارداد استفاده از خدمات مجری به منظور پروژه یا قرارداد:
1-
2-
ماده 2- اسناد و مدارک :
این قرارداد شامل اسناد و مدارک زیر است :
الف متن قرارداد
ب: مشخصات فنی (پیوست شماره یک )
ج: نمودار زمانبندی اجرای قرارداد (پیوست شماره دو )
د: یک برگ سفته به شماره جهت تضمین حسن انجام کار سپرده شده از سوی مجری
ه: کپی کارت تحصیلی و شناسنامه مجری
ماده 3- مدت قرارداد :
مدت اجرای قرارداد و زمان شروع آن از تاریخ پیش پرداخت می باشد .
ماده 4- مبلغ قرارداد :
مبلغ قرارداد ریال می باشد و بر اساس جدول زیر پرداخت خواهد شد.
الف : معادل 20 درصد مبلغ پروژه در زمان انعقاد قرارداد به عنوان پیش پرداخت می باشد .
ب: معادل 40 در صد از مبلغ پروژه پس از ارائه صورت وضعیت دو ماهه از زمان شروع قرارداد با توجه به پیوست شماره 2
ج: معادل 40 درصد از مبلغ پروژه پس از اجرای موضوع قرارداد با توجه به پیوست شماره 2
تبصره : معادل 10 درصد هر یک از اقساط فوق (الف ، ب ، ج ) به عنوان حسن انجام کار کسر شده و در پایان قرارداد در صورت تایید نهایی کارفرما به عنوان تسویه حساب به مجری پرداخت می گردد . معادل 5 درصد از هر یک اقساط فوق نیز به عنوان علی الحساب مالیات مودی (دریافت کننده وجه ) کسر و به حساب تعیین شده از طرف وزارت امور اقتصادی و دارایی واریز و رسید آن به مجری تسلیم می شود.
ماده 5 - تعهدات مجری :
1- کلیه تعهدات اجرایی مجری در قالب مشخصات فنی (پیوست شماره 1) ذکر گردیده است و مطابق نمودار زمانبندی اجرای قرارداد که به تائید کارفرما رسیده است ، (پیوست شماره 2) انجام می شود و از طرف مجری به کارفرما تسلیم می گردد .
2- مجری متعهد می گردد گزارش نوبه ای پیشرفت پروژه را در فواصل و به طور متوالی به کارفرما تسلیم کند .
3- مجری متعهد می گردد در پایان هر مرحله گزارش پیشرفت پروژه را به کارفرما تسلیم کند .
4- مجری متعهد می گردد در پایان پروژه مستندات آن را در دو نسخه به کارفرما تحویل دهد .
5- هر گونه تغییر و اصلاح مفاد قرارداد توسط مجری می بایست کتباً به تائید کارفرما برسد .
6- مجری بدون هماهنگی با کارفرما حق واگذاری مستندات و خروجی های پروژه را به اشخاص حقیقی و حقوقی ندارد .
7- مجری متعهد می گردد طبق زمان بندی اجرای قرارداد به موقع عمل نماید . مجری متعهد می گردد ، تهیه مستندات پروژه را مطابق فرمتی که توسط کارفرما پیشنهاد می شود ، تدوین نماید.
ماده 6- تعهدات کارفرما :
1- کارفرما در حدود مقدورات متعهد می گردد اطلاعات مورد نیاز پروژه را تا آنجا که جنبه امنیتی و محرمانه نداشته باشد در اختیار مجری قرار دهد .
2- پرداخت به موقع اعتبار مربوطه .
3- کارفرما مخیر است هر زمان که صلاح بداند (جدا از بازدید ناظر ) از موضوع توافقنامه بازدید عمومی و تخصصی به عمل آورد و ناظر خود را جهت نظارت بر اجرای پروژه به طور رسمی معرفی نماید .
4- حداکثر پس از 3 روز از گزارش نوبه ای و مرحله ای پیشرفت پروژه نظرات خود را به مجری اعلام نموده تا نسبت به رفع نواقص به هزینه خود اقدام نماید . در غیر این صورت گزارش تائید شده تلقی می گردد .
5- حداکثر پس از 5 روز از تاریخ دریافت گزارش نهایی پروژه نظرات خود را به مجری اعلام نموده تا نسبت به رفع نواقص به هزینه خود اقدام نمایند . در غیر این صورت گزارش تائید شده تلقی می گردد .
تبصره : نظرات اصلاحی کارفرما شامل گزارش های تایید شده قبلی نمی باشد .
6- هرگونه تغییر در مشخصات فنی و مفاد این قرارداد توسط کارفرما مستلزم موافقت کتبی مجری یا انعقاد الحاقیه قرارداد می باشد.
ماده 7- ضمانت حسن انجام کار :
برای حصول اطمینان از حسن انجام تعهدات ، مجری معادل مبلغ قرارداد را در قالب یک فقره سفته همزمان با دریافت قسط اول قرارداد به کارفرما تحویل می دهد . این وجه الضمان در صورتیکه مجری به تعهدات ناشی از این قرارداد عمل ننماید به نفع کارفرما ضبط خواهد شد و در غیر این صورت در زمان تسویه حساب نهایی از سوی کارفرما به مجری مسترد می شود .
سفته به شماره مورخ ......................
ماده 8- حوادث قهریه :
در شرایط اضطراری یا حوادث غیر مترقبه از قبیل جنگ ، زلزله ، سیل و آتش سوزی چنانچه طرفین قرارداد توافق نمایند ، می توانند بر اساس مفاد قرارداد و با تعیین خسارت های وارد شده به طور توافقی به اجرای قرارداد ادامه دهند و در صورتی که انجام قرارداد حاضر برای یک از طرفین غیر ممکن شود ، طرف ذیربط
می تواند ختم قرارداد را به طرف دیگر اعلام نماید . در غیر این صورت ظرف مدت یک ماه بعد از اعلام ختم قرارداد مجری صورت حساب مبالغی که باید از طرف کارفرما به وی پرداخت شود به کارفرما تسلیم می نماید و کارفرما بعد از در یافت صورت حساب فوق و ارزیابی آن به مدت حداکثر یک ماه و محاسبه توسط کارشناسان مرضی الطرفین ، کلیه مبلغی را که به مجری تعلق می گیرد ، پرداخت خواهد نمود.
ماده 9- موارد فسخ قرارداد :
در صورتیکه مجری به علت قصور ، مدت انجام تعهدات ( طبق ماده 3) را تا پیش از یک چهارم مدت انجام کل پروژه به تعویق اندازد و یا اینکه به طور کلی مفاد تمام یا قسمتی از قرارداد را رعایت نکند ،کارفرما کتباً به مجری اخطار خواهد کرد که نقایص و معایب را ظرف مدت 20 روز مرتفع سازد. در صورتیکه مجری در ظرف مدت مذکور به تذکر کارفرما و بر طبق مفاد قرارداد عمل نکند کارفرما حق خواهد داشت این قرارداد را با اخطار کتبی 20 روزه فسخ نماید. در این صورت ارزش خدماتی که مجری در مراحل مختلف تا تاریخ فسخ قرارداد انجام داده ، توسط کارشناسان مرضی الطرفین ارزیابی شده و پس از محاسبه کامل ، تسویه حساب نهایی با مجری انجام می شود در صورتی که کارفرما موارد ذکر شده در ماده 6 را اجرا نکند در ابتدا مجری موضوع را کتباً با کارفرما اطلاع داده و برنامه کار را تا دو برابر زمان تاخیر شده از طرف کارفرما به تعویق خواهد افتاد . چنانچه این مدت تاخیر 20 روز به طول انجامد یا مفاد ماده 4 رعایت نشده و حق الزحمه مجری به طور کامل در زمان های قید شده در قرارداد پرداخت نگردد ، مجری حق دارد طی اخطار کتبی 20 روزه قرارداد را فسخ نماید و وجوهی را به شرح ذیل دریافت دارد ، کلیه هزینه های مربوط به خدمات انجام شده توسط مجری به منظور اجرای این قرارداد با ارائه اسناد و مدارک مربوطه و ارزیابی و محاسبه توسط کارشناسان مرضی الرفین.
ماده 10-
مجری اعلام میدارد که مشمول قانون مداخله کارمندان دولت در معاملات دولتی نبوده و در صورت اثبات خلاف آن شخصاً مسئول و جوابگو خواهد بود.
ماده 11- نشانی طرفین قرارداد :
کارفرما :
آدرس :
تلفن :
مجری :
آدرس :
تلفن :
ماده 12- قانون قرارداد :
این قرارداد از هر حیث تابع قوانین دولت جمهوری اسلامی بوده و در سه نسخه تنظیم و به امضاء رسیده است و کلیه نسخ آن از اعتبار واحد برخوردارند .
این قرارداد در 12 ماده رویت شده و صحت مطالب مندرج در آن مورد تائید می باشد و ایجاد هر گونه تغییرات در متن این قرارداد ، متضمن تنظیم صورت جلسه جدید خواهد بود.
امضاء کارفرما یا نماینده امضاء مجری
- ۰۰/۰۳/۰۵