اخبار حقوقی روز | اخبار قضایی | مطالب حقوقی مفید

اخبار روز حقوقی و قضایی - مطالب حقوقی کوتاه و مفید - سایت حقوقی کاربردی

اخبار حقوقی روز | اخبار قضایی | مطالب حقوقی مفید

اخبار روز حقوقی و قضایی - مطالب حقوقی کوتاه و مفید - سایت حقوقی کاربردی

در این وبلاگ اخبار حقوقی روز و همچنین مطالب حقوقی مفید به اشتراک گذاشته می شود.

۱۴ مطلب در مرداد ۱۳۹۹ ثبت شده است

جرایم جنسی تعرض جنسی تجاوز جنسی وشرایط دادگاهی

پنجشنبه, ۳۰ مرداد ۱۳۹۹، ۰۹:۴۰ ق.ظ

لعالغ

معاون مبارزه با جرائم جنایی پلیس آگاهی با بیان اینکه میزان پرونده‌های تعرض جنسی در پلیس آگاهی بیشتر از پارسال است، درباره مهمترین عامل قتل‌ها در 9 ماهه امسال گفت که بیشتر این قتل‌ها به دلیل اختلاف‌های دیرینه و خانوادگی صورت گرفته است.

سیر تا پیاز دعاوی کیفری

سه شنبه, ۲۸ مرداد ۱۳۹۹، ۱۲:۰۶ ب.ظ

لبببلبلب

قرار بازداشت موقت

این قرار شدیدترین قرار تامین کیفری است که منجر به بازداشت متهم می‌شود. بازداشت موقت می‌تواند تا مرحله صدور و اجرای حکم به طول بینجامد. این قرار هم در دادسرا صادر می‌شود و هم در دادگاه و قهراً منجر به بازداشت متهم می‌شود.

قرار بازداشت موقت می‌تواند در دادسرا و مرحله تحقیقات مقدماتی توسط بازپرس، دادیار و احیانا دادستان صادر شود و نیز  می‌تواند در دادگاه توسط رییس دادگاه یا دادرس علی البدل صادر شود. به عبارت دیگر این قرار علاوه بر مرحله تحقیقات مقدماتی، در مرحله رسیدگی نیز ممکن است صادر شود و یا حتی ممکن است در مرحله تجدید نظر توسط قاضی تجدید نظر صادر شود.

همه چیز درباره حضانت فرزند

يكشنبه, ۲۶ مرداد ۱۳۹۹، ۰۴:۵۰ ب.ظ

ytjtjh

حتما بارها واژه حضانت به گوشتان خوردهو با آن آشنا شده اید.

با افزایش آمار طلاق، متاسفانه شنیدن این واژه و برخوردن با مسائل پیرامون آن بیشتر هم شده است.

البته فکر نکنید که بحث حضانت همیشه در هنگام جدا شدن زن و شوهر از هم پیش می‌آید. این مانوس بودن کلمه حضانت در میان مردم به معنای آسان بودن قواعد حقوقی آن نیست.

قطعا شما نیز درباره این موضوع سؤالاتی برایتان پیش آمده و یا در میان اقوام و دوستان خود با افرادی برخورد کرده‌اید که در رابطه با حضانت و قواعد آن پرسش می‌کنند و خواستار روشن شدن این موضوع هستند.

اما شما نگران نباشید، چرا که ما امروز می‌خواهیم شما را با این نهاد حقوقی و قواعد نه چندان ساده آن آشنا کنیم.

پس تا انتها با ما همراه باشید تا از زیر و بم این نهاد حقوقی آگاهتان کنیم.

نکات حقوقی مهم که حتما باید بدانید

پنجشنبه, ۲۳ مرداد ۱۳۹۹، ۰۳:۲۴ ب.ظ

hhdg

پرهیز از انجام معاملات با دست‌نوشته یاقولنامه عادی

اولین نکات حقوقی مهم که باید بدانید در رابطه با دست نوشته ها هستند. اسناد و دست‌نوشته‌های عادی قابل‌انکار و تردید هستند؛ لذا برای انجام معاملات و تنظیم سند، در مرحله اثبات اصالت، بسیارخطاپذیرند. با توجه به اینکه موارد بسیاری از اینگونه نوشته‌ها، جعل می‌شود، اثبات اصالت نوشته عادی توسط کارشناسان بسیار مشکل است. لازم است افراد از دست نوشته اجتناب کنند و جایی که دسترسی به دفاتر اسناد رسمی نباشد، در تنظیم سند عادی حتما دونفر شاهد بگیرند.

شهادت در حق‌الله و حق‌الناس

سه شنبه, ۲۱ مرداد ۱۳۹۹، ۰۹:۰۷ ق.ظ

شهادت در حق‌الله و حق‌الناس

از مباحث مهم و قابل بررسی فقهی که تاکنون بحث مستقلی در علم فقه پیرامون آن صورت نگرفته است، مسئله معیار تشخیص حق‌الله و حق‌الناس است. این در حالی است که در مباحث و کتب فقهی، مصادیق بسیاری از حق‌الله و حق‌الناس مورد عنایت و بحث قرار می‌گیرد. مفهوم حق‌الله و حق‌الناس و آثار مترتب بر آن در فقه قضایی اسلام سابقه‌ای به طول تاریخ فقه دارد و در برخی از روایات نیز بدان اشاره شده است.

وضعیت نقل و انتقال حق شفعه در منظر فقه و حقوق مدنی

یکی از مباحث مهم حقوق مدنی بحث شفعه است. از دیدگاه قانون مدنی ایران یکی از اسباب چهار گانه مالکیت، اعمال شفعه می باشد که به موجب آن شفیع، مالک سهم شریکش می گردد.
بنا به تعریف ماده808 قانون مدنی "هر گاه مال غیر منقول قابل تقسیمی بین دو نفر مشترک باشد و یکی از دو شریک ، حصه خود را به قصد بیع به شخص ثالثی منتقل کند،شریک دیگر حق دارد قیمتی را که مشتری داده است به او بدهد، و حصه مبیعه را تملک کند."  بدین ترتیب بحث اخذ به شفعه از موارد مهم فقه و حقوق مدنی است.  از آنجایی که شفعه و مانند آن نوعی حق برای دارنده آن محسوب می شود، مبحث چگونگی ماهیت این حق و غیر قابل انتقال بودن آن به غیر، از مطالب جالب توجه می باشد.

قرار دادن تصویر بدون حجاب در شبکه های مجازی

پنجشنبه, ۱۶ مرداد ۱۳۹۹، ۰۹:۰۵ ق.ظ

قرار دادن تصویر بدون حجاب در شبکه های مجازی

صرف قرار دادن تصویربدون حجاب در شبکه اجتماعی از جمله  فیس بوک به معنای انتشار تصاویر مبتذل نیست. شماره دادنامه: ۹۲۰۹۹۷۰۲۲۰۴۰۱۱۰۸ تاریخ: ۱۳۹۲

 رای شعبه ۱۰۸۹ دادگاه عمومی جزایی تهران

به موجب کیفرخواست شماره ۸۰۰۰۴۶۱- ۱۳۹۲ صادر شده از دادسرای عمومی و انقلاب ناحیه ۳۱ تهران :نظر به مفهوم ماده ۱۴ قانون جرائم رایانه ای و ۶۴۰ ان مجازات اسلامی ۱۳۷۵ و معنای انتشار، صرف قرار دادن تصویر در صفحه فیس بوک جهت معرفی خود اگرچه نفس عمل مورد تقبیح است؛ اما فاقد وصف انتشار است و لذا به جهت عدم احراز عنصر مادی به استناد ماده ۱۷۷ قانون آیین دادرسی دادگاههای انقلاب در امور کیفری رأی بر برائت نامبرده از بزه مذکور صادر و اعلام می گردد. این رأی حضوری و ظرف بیست روز پس از ابلاغ، قابل اعتراض در محاکم محترم تجدیدنظر استان تهران می باشد.

پرداخت دیه از بیت المال چگونه است؟

سه شنبه, ۱۴ مرداد ۱۳۹۹، ۰۱:۲۹ ب.ظ

hy

گاهی اوقات شنیده می شود که از سوی دولت (بیت المال) به ورثه مقتول دیه پرداخت می شود. هر گاه شخص یا اشخاصی در اثر ازدحام کشته شوند و یا جسد مقتولی در خیابان و اماکن عمومی پیدا شود و نتوان این قتل را به کسی منتسب کرد دیه از بیت المال پرداخت می شود. فرقی نمی کند که متوفی به واسطه قتل عمد کشته شده باشد یا قتل غیر عمد مانند قتل ناشی از بی احتیاطی در امر رانندگی. پس اگر جسد فردی در اتوبان و یا جاده پیدا شود و پس از بررسی بدست آید که آن شخص در تصادف کشته شده و تلاش مراجع انتظامی و قضایی نیز برای شناسایی مقصر بی نتیجه بماند در این حالت ورثه این شخص دیه او را از دولت دریافت می کنند.

بیمه جرم چیست؟

يكشنبه, ۱۲ مرداد ۱۳۹۹، ۱۲:۳۵ ب.ظ

بیمه جرم چیست؟

بیمه جرم" (Crime insurance) در حقیقت به نوعی از بیمه گفته می‌شود که از بیمه‌گر
در برابر خسارت‌هایی که توسط جنایتکاران ایجاد می‌شود، حمایت می‌کند. به عبارتی
دیگر، این نوع از بیمه از قربانی جنایت‌ها پشتیبانی می‌کند. به بیمه جرم همچنین
"بیمه صداقت" نیز می‌گویند.

اکثر تجار بیمه جرم را خریداری می‌کنند تا بتوانند خسارت‌های ناشی از دزدی‌های
کارمندانشان یا دیگر جرائمی که منجر به خرابکاری‌های مالی می‌شود، را دریافت
کنند.

دیه گوش و شنوایی در قانون مجازات اسلامی

چهارشنبه, ۸ مرداد ۱۳۹۹، ۱۱:۲۹ ق.ظ

دیه گوش و شنوایی در قانون مجازات اسلامی

در این نوشتار قصد داریم شما را با دیه انواع آسیب های وارد بر گوش و همچنین شنوایی آشنا سازیم. از جمله آسیب های رایجی که به گوش وارد می شود عبارت اند از پارگی پرده گوش، از بین رفتن لاله یک گوش یا هر دو گوش، فلج کردن لاله گوش و… برخی از آسیب ها ممکن است منجر به از بین رفتن شنوایی نیز بشوند که دیه آن نیز در این مقاله بررسی می شود.

دیه از بین رفتن لاله گوش

به موجب ماده (۶۰۰ قانون مجازات اسلامی) از بین بردن هر دو لاله گوش، دیه کامل که به موجب نرخ دیه سال ۹۹ (۳۳۰ میلیون تومان) می باشد و از بین بردن هرکدام از آنها نصف دیه کامل یعنی معادل ۱۶۵ میلیون تومان دیه دارد، از بین بردن نرمه هر گوش، موجب یک ششم دیه کامل یعنی معادل ۵۵ میلیون تومان می باشد.