اخبار حقوقی روز | اخبار قضایی | مطالب حقوقی مفید

اخبار روز حقوقی و قضایی - مطالب حقوقی کوتاه و مفید - سایت حقوقی کاربردی

اخبار حقوقی روز | اخبار قضایی | مطالب حقوقی مفید

اخبار روز حقوقی و قضایی - مطالب حقوقی کوتاه و مفید - سایت حقوقی کاربردی

در این وبلاگ اخبار حقوقی روز و همچنین مطالب حقوقی مفید به اشتراک گذاشته می شود.

۱۹ مطلب در مهر ۱۳۹۹ ثبت شده است

اجاره دادن مال به دیگری در عقد اجاره

چهارشنبه, ۳۰ مهر ۱۳۹۹، ۰۹:۴۵ ق.ظ

hghgh

بعضی از حقوق مانند عقد بیع و عقد اجاره قدمتی طولانی دارند و بین مردم بسیار رایج می باشند به طوری که می‌توان گفت رایج ترین عقود بین مردم همین دو عقد بیع و عقد اجاره میباشد.

به دلیل رواج زیاد به اجاره، مردم نسبت به آنها آگاهی و اطلاعات بیشتری دارند. مثلاً در طول شبانه روز افراد کالاهای زیادی را به موجب عقد بیع می خرند و می فروشند و املاک و اشیا فراوانی را به موجب عقد اجاره به اجاره خود در می آورند.

ولی آیا تمامی این عقود با اطلاعات کامل حقوقی و اشراف و مواد قانونی در رابطه با این عقود منعقد می گردد؟ خیر مسلما وضعیت به این گونه نیست چرا که اطلاعات حقوقی افراد حتی نسبت به عقود رایج کم می باشد مواردی را که در انعقاد عقد رعایت می‌کنند با توجه به تجربه ای که در عقود قبلی کسب نموده اند می باشد.

نحوه ارث بری اشخاص هر طبقه و دسته

سه شنبه, ۲۹ مهر ۱۳۹۹، ۱۰:۱۷ ق.ظ

jyjg

پس از فوت هر شخص اموال و دارایی های او به وراث وی می رسد و وراث، آن را به ارث می برند. وراث افرادی هستند که از شخص فوت شده ارث می برند و بر اساس قانون در سه دسته قرار می‌گیرند به این نحو که اگر دسته اول شخصی بود نوبت به ارث دسته دوم و به تبع دسته سوم نخواهد رسید.

اگر در دسته اول شخص یا اشخاصی وجود نداشته باشند نوبت به ارث بردن دسته دوم می‌رسد و آنها ارث می برند و ورثه طبقه سوم را از ارث محروم می‌کنند ولی اگر در طبقه دوم هم فرد یا افراد دیگر نباشد ارث به وراث طبقه سوم خواهد رسید.

قانون کسر و توقیف حقوق بابت مهریه

دوشنبه, ۲۸ مهر ۱۳۹۹، ۱۰:۰۷ ق.ظ

ffggh

مهریه به مالی گفته می شود که مرد در هنگم عقد نکاح به زن خود می پردازد یا متعهد به پرداخت آن می شود. مهریه از جمله حقوق مالی است و به محض جاری شدن عقد به زن تعلق میگیرد. مقنن به این موضوع در ماده ۱۰۸۲ قانون مدنی پرداخته است.

طبق ماده ۱۰۸۳ قانون مدنیبه محض عقد زن مالک مهر می شود و می تواند هر نوع تصرفی در آن بنماید.

بنابراین بلافاصله بعد از عقد زوجه به میزان مهریه از زوج طلبکار می شود و می تواند آن را مطالبه کند. در صورت استنکاف مرد از پرداخت مهریه همسر خود و اقامه دعوا توسط زوجه دادگاه به توقیف اموال و دارایی های فرد تا میزان مهریه حکم می کند.

ثبت نام لاتاری گرین کارت آمریکا 2022

يكشنبه, ۲۷ مهر ۱۳۹۹، ۰۲:۲۲ ب.ظ

لاتاری

لاتاری چیست؟

لاتاری عنوان قرعه کشی وزارت امور خارجه آمریکا برای حفظ گوناگونی نژادی در این کشور است. از سال 1990 طبق دستور کنگره آمریکا و مطابق با ماده 203 قانون مهاجرت و ملیت برنامه ای تحت عنوان لاتاری با استفاده از روش قرعه کشی انجام می شود که طی آن افرادی را برای دریافت ویزای خود انتخاب می کنند که این افراد در صورت واجد شرایط بودن می توانند موفق به دریافت گرین کارت و اقامت دائم و قانونی ایالات متحده شوند.

مجازات هک شبکه های اجتماعی و نحوه شکایت از آن

پنجشنبه, ۲۴ مهر ۱۳۹۹، ۰۹:۳۳ ق.ظ

hh

برای پاسخ به این سوال که «مجازات هک(دسترسی غیر مجاز ) چیست و چگونه می توان از آن شکایت کرد؟» ابتدا باید به تعریف هک یا دسترسی غیر مجاز که بیشتر در مورد ایمیل، تلگرام و  صفحه اینستاگرام شایع شده و بررسی نشانه های آن پرداخت و سپس با بررسی رویه قضایی از نحوه شکایت و مجازات آن صحبت کرد.

سفته باز کیست؛ سفته بازی در بورس و سهام چیست؟

چهارشنبه, ۲۳ مهر ۱۳۹۹، ۰۹:۵۹ ق.ظ

k,,m

سفته بازی به اصطلاح رایج در بازارهای مالی و سرمایه‌گذاری تبدیل شده که معمولا به عنوان عملی منفی تلقی می‌شود. اما در واقع سفته بازها افرادی هستند که با مطالعه و بررسی دقیق نوسانات قیمت کالا و خدمات برای دست‌یابی به سودهای بالا، نسبت به معاملات پر ریسک اقدام می‌کنند.

در سفته بازی، ریسک از بین رفتن کل سرمایه، بیش از احتمال به دست آوردن سود به دست آمده از آن فعالیت استبدین معنی که فرد سفته باز، پاداش کمی را برای ریسک بالای خود در نظر گرفته است.

سفته بازی در سهام از آغاز تا به حال یکی از موضوعات قابل توجه در بازار سرمایه است به طوری که سرمایه گذاران همیشه به این کار علاقه ­مند بوده ­اند و غالبا به دنبال سفته بازی در سهم به منظور کسب سود می‌باشند.

صفر تا صد لعان

سه شنبه, ۲۲ مهر ۱۳۹۹، ۱۰:۰۸ ق.ظ

nj

همواره از گذشته تاکنون اختلافات بین زن و شوهر وجود داشته و جز جدا نشدنی هر رابطه ای محسوب می شود. به طوری که حتی عنوان شده دعوا نمک زندگی است.

اما متاسفانه امروزه شاهد هستیم دعوای بین زن و شوهر از حد معمول و رایج آن خارج شده، شک و تردید تمام زندگی را فراگرفته است و حتی منجر به فحاشی و درگیری فیزیکی نیز بین طرفین شده است.

در حقوق ایران یکی از رایج ترین تفریق و جدایی بین زن و شوهر طلاق است اما ما در این مطلب قصد داریم با جدایی و تفریقی که کمتر به آن پرداخته شده است بپردازیم.

مساحقه چیست و نحوه اثبات آن

دوشنبه, ۲۱ مهر ۱۳۹۹، ۱۰:۰۱ ق.ظ

مساحقه

با توجه به نفس انسان که دارای دو جنبه مادی و معنوی می باشد؛ باید به هر یک از این دو جنبه در مسیر عادی و طبیعی اش توجه شود.

میل جنسی در انسان که زیرمجموعه جنبه مادی وجود انسان می­ باشد نیز این این قاعده مستثنی نیست؛ یعنی لازم است به این نیاز بر اساس مجرای طبیعی آن پاسخ داده شود.

راهی که خداوند برای پاسخ به این نیاز در نظر گرفته است، ازدواج می باشد که باید بین مرد و زن صورت بگیرد تا علاوه بر رفع این نیاز طبیعی، به تداوم و بقای نسل نیز کمک کند.

ukuk

با توجه به اصل قانونی بودن جرم و مجازات، اگر شخصی مرتکب جرم شود و مجازات آن جرم، حبس یا زندان باشد، آن شخص در صورت محکوم شدن به حبس، باید روانه زندان شود و پس از طی کردن مدت زمان تعیین شده، از زندان آزاد خواهد شد؛ ولی با توجه به اینکه حضور فرد در زندان ممکن است عواقبی را برای او و خانواده ­اش به همراه داشته باشد،از طرفی نیز حضور فرد در زندان برای دولت هزینه ­های زیادی را دربرخواهد داشت، لذا قانون­گذار به جای حبس، روش­های دیگری را نیز در نظر گرفته تا ضمن اصلاح شخص، بتواند زمینه بازپروری و بازگشت او به آغوش جامعه را نیز فراهم آورد.

mujk

به محض انعقاد عقد ازدواج حقوق و تکالیفی بین زوجین ایجاد می گردد این حقوق و تکالیف اعم از مالی و غیرمالی می باشد. یکی از تکالیف مالی مرد در ازدواج تکلیف وی به پرداخت مهریه همسر خود استمهریه حقی است که برای بانوان پس از جاری شدن صیغه نکاح بین زوجین ایجاد می گردد و تفاوتی بین عقد دائم و عقد موقت وجود ندارد بلکه در ازدواج اعم از دائم و موقت زن مستحق مهریه می باشد و می تواند پس از وقوع نکاح، مهریه را مطالبه کند و شرطی برای مطالبه مهریه از جانب زن وجود ندارد بنابراین او حتی در دوران عقد نیز میتواند مهریه خود را مطالبه کند.