اخبار حقوقی روز | اخبار قضایی | مطالب حقوقی مفید

اخبار روز حقوقی و قضایی - مطالب حقوقی کوتاه و مفید - سایت حقوقی کاربردی

اخبار حقوقی روز | اخبار قضایی | مطالب حقوقی مفید

اخبار روز حقوقی و قضایی - مطالب حقوقی کوتاه و مفید - سایت حقوقی کاربردی

در این وبلاگ اخبار حقوقی روز و همچنین مطالب حقوقی مفید به اشتراک گذاشته می شود.

۱۴ مطلب در تیر ۱۴۰۰ ثبت شده است

مسئولیت مالک اتومبیل در تصادفات رانندگی

سه شنبه, ۲۹ تیر ۱۴۰۰، ۰۱:۰۷ ب.ظ

غئتف

قانونگذار برای اشخاصی که بدون گواهینامه رانندگی میکنند، مجازاتهایی همچون حبس، جزای نقدی و محرومیت از رانندگی برای مدتی معین را در نظر گرفته است که با توجه به شرایط، اوضاع و احوال، نوع حادثه و... برای مرتکب این جرم توسط قاضی مجازات تعیین میشود. اما این پرسش مطرح میشود که مالک اتومبیل که هدایت آن را به شخص بدون پروانه رانندگی سپرده است، تا چه اندازه مسئولیت دارد؟

دادگاه اطفال و نوجوانان

دوشنبه, ۲۸ تیر ۱۴۰۰، ۰۳:۳۱ ب.ظ

ry7kjitr

دادگاه اطفال و نوجوانان در قانون جدید آیین دادرسی کیفری به صورت اختصاصی تشکیل شده و در این دادگاه‌ها علاوه بر یک قاضی واحد، دو مشاور نیز حضور دارد.جرایمی که مرتکبین آن‌ها کمتر از 18 سال سن دارند، تابع مقررات ویژه‌ای در قانون جدید است و قانونگذار در این قانون نیروهای انتظامی را ملزم کرده که در نیروهای انتظامی پلیس پرونده اطفال و نوجوانان تشکیل شود تا به پرونده این متهمان توسط این ضابطین رسیدگی شود.هم چنین در این قانون دادسرا و دادگاه ویژه اطفال و نوجوانان یش‌بینی شده است.

حکم جلب یا قرار جلب

يكشنبه, ۲۷ تیر ۱۴۰۰، ۰۱:۰۵ ب.ظ

تعفثقل

اگر شخصی در تصرف مال شما باشد اولین فکری که به ذهن فرد میرسد حکم جلب است و در پرونده های حقوقی مانند اختلاف مالی قاضی دیرتر حکم جلب میدهد و در پرونده های کیفری قاصی سریع تر حکم جلب می دهد.

مجازات شبیه سازی امضا

شنبه, ۲۶ تیر ۱۴۰۰، ۰۱:۰۴ ب.ظ

ثقاق

امضا علامتی است که اشخاص معمولاً برای منتسب کردن یک سند یا نوشته به خود در ذیل آن درج می‌کنند.

مثلاً فروشنده‌ خانه ذیل قرارداد فروش و رییس دانشگاه ذیل مدرک تحصیلی را امضا می‌کنند و با امضای خود به آن سند اعتبار می‌دهند. مهر نیز عبارت‌ است‌ از قطعه‌‌ای فلزی‌ یا چوبی‌ یا لاستیکی و… که‌ روی‌ آن‌ اسم‌ یا علامتی حکاکی‌ شده‌ و به‌جای‌ امضا یا همراه با امضا به‌کار می‌رود.

هر تقلید از امضای دیگری جعل نیست. شبیه‌سازی امضا در صورتی جعل محسوب می‌شود که در ذیل یک نوشته بوده و نشان‌دهنده‌ انتساب مندرجات آن سند به صاحب امضا باشد.

جعل امضا جرم مستقلی نیست و به‌صورت جعل سند و نوشته ظاهر می‌شود.

مراحل خلع ید و انجام آن

چهارشنبه, ۲۳ تیر ۱۴۰۰، ۰۳:۱۴ ب.ظ

ث5اث

خلع در لغت به معنای جدا کردن، کوتاه کردن دست کسی و ید در لغت به معنای قدرت، سلطه و تصرف در مال است. بنابراین خلع ید به مفهوم چیزی را از دست کسی بیرون آوردن می باشداصطلاح خلع ید در موردی بکار می رود که مال غیر منقول از دست کسی که بر آن، تصرف غیر قانونی دارد، بیرون آورده شود یعنی به سلطه وی بر آن ملک، پایان داده شود. در این مقاله به بررسی نحوه اجرای خلع ید می پردازیم.

مجازات خوداری والدین از تحصیل کودکان

سه شنبه, ۲۲ تیر ۱۴۰۰، ۰۲:۲۲ ب.ظ

ttmyt

در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران به صراحت اعلام گردیده که تمام اشخاص باید از حقوق مساوی با هم برخوردار باشند. کودکان و نوجوانان نیز به عنوان فردی از جامعه ایران حق دارند تا از حق تحصیل و سودآموزی بهره مند شوند و قطعا محرومیت اینان از این حق مسلم بی عدالتی و ظلم است. اما قانون در رابطه با این موضوع چه حمایت هایی انجام داده است.
 نخستین قانون در ایران در مورد الزام به تحصیل کودکان در سال 1322 قانون آموزش پرورش عمومی و اجباری بود که بعد ها در سال 1396 این قانون به طور کامل منسوخ شد.

رابطه نامشروع

دوشنبه, ۲۱ تیر ۱۴۰۰، ۰۳:۲۱ ب.ظ

gbnc

نامشروع  در لغت به معنی غیر قانونی و خلاف شرع استرابطه نامشروع در مقابل رابطه مشروع قرار دارد و منظور از آن رابطه بین زن و مردی است که باهم ازدواج نکرده اند و در روابط خود ، مرزهای قانونی و شرعی را رد کرده اند . تشخیص این که به چه رابطه هایی روابط نا مشروع می گویند​ با عرف است .

مجازات خسارت زدن به بناهای تاریخی و ملی

يكشنبه, ۲۰ تیر ۱۴۰۰، ۱۱:۳۴ ق.ظ

ششثر

براساس قانون آسیب رساندن به محیط های تاریخی و بناهای قدیمی جرم است.

مطابق با قانون تخریب خانه های تاریخی و بناهای قدیمی جرم است و فردی که مرتکب چنین امری شود باید مجازات قانونی را طی کند.

مجازات سقط جنین در قانون

شنبه, ۱۹ تیر ۱۴۰۰، ۰۲:۳۵ ب.ظ

فقل

 

طبق ماده 622 قانون مجازات اسلامی هرکس عالما و عامدا به واسطه ضرب یا اذیت و آزار زن حامله موجب سقط جنین وی شود، علاوه بر پرداخت دیه یا قصاص، برحسب مورد به حبس از یکسال تا سه سال محکوم خواهد شد.

 قانون مجازات اسلامی در 4 ماده به صورت مستقیم به سقط جنین پرداخته است و حدود و موازین مربوط به آن را اعلام کرده است.  
طبق ماده 622 قانون مجازات اسلامی هرکس عالما و عامدا به واسطه ضرب یا اذیت و آزار زن حامله موجب سقط جنین وی شود، علاوه بر پرداخت دیه یا قصاص، برحسب مورد به حبس از یکسال تا سه سال محکوم خواهد شد.  

نحوه دفاع در برابر شهادت کذب

چهارشنبه, ۱۶ تیر ۱۴۰۰، ۰۳:۲۷ ب.ظ

w4ggtw

در حقوق ایران شهادت شهود به عنوان بینه شرعی و دلیل قانونی محسوب میشود و با شهادت دو شاهد مرد و یا یک شاهد مرد و دو زن و یا یک شاهد مرد به ضمیمه قسم مدعی، بسیاری از دعاوی یا ادعاهای مالی و حقوقی قابل اثبات است و در مقابل برای شهادت کذب نیز مجازات مقرر شده است.