اخبار حقوقی روز | اخبار قضایی | مطالب حقوقی مفید

اخبار روز حقوقی و قضایی - مطالب حقوقی کوتاه و مفید - سایت حقوقی کاربردی

اخبار حقوقی روز | اخبار قضایی | مطالب حقوقی مفید

اخبار روز حقوقی و قضایی - مطالب حقوقی کوتاه و مفید - سایت حقوقی کاربردی

در این وبلاگ اخبار حقوقی روز و همچنین مطالب حقوقی مفید به اشتراک گذاشته می شود.

۱۸ مطلب در آبان ۱۴۰۰ ثبت شده است

پرداخت نفقه حق است یا تکلیف؟

يكشنبه, ۳۰ آبان ۱۴۰۰، ۱۱:۲۸ ق.ظ

غقاثقلاق

بر اساس فقه اسلامی و حقوق مدنی ایران، نفقه زن به عهده شوهر است.

پرداخت نفقه حق است یا تکلیف؟ بر اساس فقه اسلامی و حقوق مدنی ایران، نفقه زن به عهده شوهر است، اما در اینجا سوالی مطرح می‌شود که آیا امر الزام به نفقه جزء قواعد غیر قابل تغییر است یا از قواعد تکمیلی قابل تغییر می‌باشد که طرفین عقد می‌توانند توافق دیگری درباره آن داشته باشند؟

لهلهلع

خواندن عباراتی نظیر پارک مساوی با پنچری این تصور را ایجاد می‌کند که هر کس می‌تواند به راحتی با ادعای حفظ حقوق خود، به حقوق دیگر شهروندان خدشه وارد سازد اما قانون اجازه برخورد خود سرانه را به این افراد نمی‌دهد.

آیا پنجر کردن خودرو در مکان‌های پارک ممنوع جرم است؟، خواندن عباراتی نظیر پارک مساوی با پنچری این تصور را ایجاد می‌نماید که هر کس می‌تواند به راحتی با ادعای حفظ حقوق خود، به حقوق دیگر شهروندان خدشه وارد سازد.

مجازات شکار غیرمجاز حیوانات

چهارشنبه, ۲۶ آبان ۱۴۰۰، ۱۱:۵۹ ق.ظ

تغالقل

 در ماده 680 قانون مجازات اسلامی آمده است هر کس بر خلاف مقررات و بدون مجوز قانونی اقدام به شکار یا صید حیوانات و جانوران وحشی حفاظت شده نماید، به حبس از سه ماه تا سه سال و یا جزای نقدی از یک و نیم میلیون ریال تا هجده میلیون ریال محکوم خواهد شد.

سردستگی گروه مجرمانه چه مجازاتی دارد؟

شنبه, ۲۲ آبان ۱۴۰۰، ۱۲:۳۳ ب.ظ

یررسپظی

ماده 130 قانون مجازات اسلامی بیان می‌کند: هر کس سردستگی یک گروه مجرمانه را بر عهده گیرد به حداکثر مجازات شدیدترین جرمی که اعضاء آن گروه در راستای اهداف همان گروه مرتکب شوند، محکوم می‌گردد.

کلاهبرداری کامپیوتری چیست؟

چهارشنبه, ۱۹ آبان ۱۴۰۰، ۱۱:۴۳ ق.ظ

اثشققصلصث

ماده 67 مجموعه قوانین الکترونیکی بیان می‌کند: هرکس در بستر مبادلات الکترونیکی، با سوء استفاده و یا استفاده غیر مجاز از «داده پیام» برنامه‌ها و سیستم‌های رایانه‌ای و وسایل ارتباط از راه دور و ارتکاب افعالی نظیر ورود، محو، توقف «داده پیام» مداخله در عملکرد برنامه یا سیستم رایانه‌ای و غیر دیگران را بفریبد

جرم فریب در ازدواج

سه شنبه, ۱۸ آبان ۱۴۰۰، ۱۲:۵۵ ب.ظ

لفتا

زمانی جرم فریب در ازدواج محقق می‌شود که هر یک از زوجین پیش از عقد ازدواج، طرف خود را به امور واهی فریب دهد، بنابراین هرگاه زوج «بعد از ازدواج» و به قصد فریب زوجه بیان کند که دارای مدرک دکترا است، مشمول ماده 647 بخش تعزیرات قانون مجازات اسلامی مصوب سال 1375 نخواهد بود.

نحوه حذف سابقه چک برگشتی

دوشنبه, ۱۷ آبان ۱۴۰۰، ۱۲:۲۲ ب.ظ

ئباتی

اگر فردی چکی داشته باشد که پس از برگشت، مفقود و سابقه در بانک مرکزی برای وی درج شده باشد، چگونه می‌تواند آن را از سابقه‌اش پاک کند؟

یکی از مشکلات حقوقی در جامعه، که بسیاری از شهروندان به نوعی با آن درگیر هستند، «دعاوی مربوط به چک و چک‌های برگشتی» است. در صورتی که چک بنا به دلایلی، با گواهی عدم پرداخت از سوی بانک مواجه شود، دارنده‌‌ چک برای مطالبه‌ وجه آن و رسیدن به حقوق خود، از «چهار طریق» می‌تواند اقدام کند:

مجازات سرقت مقرون به آزار و اذیت در قانون

يكشنبه, ۱۶ آبان ۱۴۰۰، ۱۲:۲۷ ب.ظ

تقفثغص

ماده 267 قانون مجازات اسلامی مصوب سال 1392، در تعریف جرم سرقت گفته است «سرقت عبارت از ربودن مال متعلق به غیر است.» یکی از انواع سرقت‌ که در تقسیم‌بندی‌های قانونگذار جزایی قابل مشاهده است، سرقت مقرون به آزار و اذیت نام دارد که برای تحقق آن، آزار و اذیت مالباخته باید به طور همزمان با رکن مادی سرقت صورت گیرد؛ نه قبل و بعد از وقوع جرم. در غیر این صورت، عنوان سرقت مقرون به آزار و اذیت را نخواهد داشت.

اقثصثلش

در صورتی که زن، در عقد دایمی شوهرش باشد و شوهر فوت کند، زن از دارایی‌های او ارث می‌برد.

مجلس شورای اسلامی، در سال 1387 مواد 946 و 948 قانون مدنی ایران را اصلاح کرد. با این اصلاح و سهیم کردن زوجه در قیمت زمین، تحولی چشمگیر در حقوق ارث زوجه از اموال شوهر به وجود آمد.

فدقسقث

در صورتی که به علت طلاق یا هر دلیل دیگری والدین طفل در یک منزل سکونت نداشته باشند، هر یک از والدین که طفل تحت حضانت او نیست، حق ملاقات فرزندش را دارد.