اخبار حقوقی روز | اخبار قضایی | مطالب حقوقی مفید

اخبار روز حقوقی و قضایی - مطالب حقوقی کوتاه و مفید - سایت حقوقی کاربردی

اخبار حقوقی روز | اخبار قضایی | مطالب حقوقی مفید

اخبار روز حقوقی و قضایی - مطالب حقوقی کوتاه و مفید - سایت حقوقی کاربردی

در این وبلاگ اخبار حقوقی روز و همچنین مطالب حقوقی مفید به اشتراک گذاشته می شود.

۱۹ مطلب در مهر ۱۴۰۰ ثبت شده است

ذقسثشل

با استناد به تبصره یک ماده 10 مکرر قانون تملک آپارتمانها ، مدیر یا مدیران مجموعه می‌توانند دادخواست خود را با عنوان مطالبه شارژ معوقه به مراجع قضایی (شورای حل اختلاف) ارائه کنند.

قطع درختان در چه مواردی مجاز و غیرمجاز است؟

چهارشنبه, ۲۸ مهر ۱۴۰۰، ۰۳:۳۸ ب.ظ

ثفاقس

بسیار شنیده شده است که می‌گویند پاسداری از محیط زیست و مقابله با قطع درختان کار نهادهای دولتی است و از ما کاری ساخته نیست. البته سیاست گذاری‌های کلان در زمینه محیط زیست به عهده دولت‌هاست زیرا دولت‌ها از مردم مالیات می‌گیرند، همه‌ی منابع مالی و ثروت جامعه را در اختیار دارند و باید از میراث آیندگان محافظت کنند.

در چه صورت می توان عقد وکالت را منحل کرد؟

چهارشنبه, ۲۸ مهر ۱۴۰۰، ۱۲:۲۸ ب.ظ

سقذشث

مطابق ماده 656 قانون مدنی، وکالت عقدی است که به موجب آن یکی از طرفین، طرف دیگر را برای انجام امری نایب خود می‌کند.

چگونه می‌توان عقد وکالت را منحل کرد؟ مطابق ماده 656 قانون مدنی، وکالت عقدی است که به موجب آن یکی از طرفین، طرف دیگر را برای انجام امری نایب خود می‌کند.

ارث غایب مفقودالاثر

سه شنبه, ۲۷ مهر ۱۴۰۰، ۱۱:۰۰ ق.ظ

صقلصقلشثب

ارث در لغت به معنای انتقال غیرقراردادی چیزی، از شخص به دیگری و نیز به معنای باقی‌مانده چیزی است و در اصطلاح حقوقی مقصود از آن، انتقال مالکیت اموال میت، پس از فوت به ورّاث او است.

نحوه تعیین سهم الارث وراث متوفی

دوشنبه, ۲۶ مهر ۱۴۰۰، ۱۱:۵۴ ق.ظ

قغثقالص

افرادی که از شخص متوفی ارث می‌برند، ورثه نامیده می‌شوند. هرچند گاهی شخص متوفی در زمان حیاتش، برخی اموال خود را از طریق درج در وصیت‌نامه به دیگران می‌بخشد اما در این میان اشخاص ذی‌نفع دیگری نیز غیر از وراث وجود دارند که از اموال متوفی، سهمی دریافت می‌کنند.

بر اساس ماده 250 قانون امور حسبی، رد ترکه باید در مدت یک ماه از تاریخ اطلاع وراث به فوت مورث به عمل آید و اگر در این مدت نامبرده در رد ترکه، نظری ارایه ندهد، در حکم قبول آن خواهد بود.

thdsfbs

در قوانین مدنی و کیفری ایران نسبت به پرداخت نفقه تاکید بسیاری شده است تا از طریق آن، مردان ملزم به پرداخت حق و حقوق شرعی و قانونی همسر خود باشند اما در مواردی نیز به آنان اجازه داده شده است که از پرداخت آن خودداری کنند.

طبق ماده  1107 قانون مدنی، نفقه عبارت است از نیازهای متعارف و متناسب با وضعیت زن از قبیل مسکن، البسه، غذا، اثاث منزل و هزینه‌های درمانی و بهداشتی و هر آنچه به صورت عادت یا احتیاج لازمه‌ زندگی وی باشد البته قانون میزان دقیقی برای نفقه مشخص نکرده بلکه نفقه را بر مبنای نیاز‌های متعارف و متناسب با وضعیت زن و منطبق با عرف زمان و مکان زندگی زوجین دانسته است.

شرایط ارث بری زوجین از یکدیگر

چهارشنبه, ۲۱ مهر ۱۴۰۰، ۱۱:۴۱ ق.ظ

ثفقثل

شرط ارث بردن زن و مرد از یکدیگر وجود رابطه زوجیت و عقد نکاح در هنگام فوت بین آن دو است.

یکی از شرایط لازم برای اینکه زن و شوهر وارث هم شوند، عقد نکاح دایم است، یعنی در ازدواج موقت توارث بین زوجین برقرار نمی‌شود و شرط بعدی برای ارث بردن زن و مرد از یکدیگر این است که در زمان فوت، زن و مرد در عقد هم باشند و رابطه زوجیت موجود باشد.

ازدواج موقت مرد تخلف از شروط ضمن عقد نکاح است

سه شنبه, ۲۰ مهر ۱۴۰۰، ۱۱:۲۷ ق.ظ

اقصاص

ازدواج موقت مرد، از موارد تخلف از شروط ضمن عقد نکاح خواهد بود.

یکی از مواردی که در صورت امضای آن توسط زوجین، دارای اثر خواهد بود، بند 12 بخش ب شروط ضمن عقد نکاح است.

تعارض قوانین به چه معنا است؟

دوشنبه, ۱۹ مهر ۱۴۰۰، ۱۱:۲۱ ق.ظ

gdsrfh

تعارض قوانین از اهم مباحث حقوق بین‌الملل خصوصی است و هنگامی مطرح می‌شود که یک رابطه حقوق خصوصی به‌واسطه دخالت یک یا چند «عامل خارجی» به دو یا چند کشور ارتباط پیدا کند. در چنین مواردی باید تشخیص داد قانون کدام‌یک از این کشورها، بر رابطه حقوقی موردنظر، حکومت خواهد کرد.

بسثلثس

چنانچه فردی در سانحه رانندگی موجب مرگ و جرح چندین نفر شود، جدا از پرداخت دیه همه مقتولین و مصدومین، در رابطه با مجازات تعزیری فقط به اشد مجازات تعزیر می‌شود.

 همین زمینه، پرسشی حقوقی از اداره‌کل حقوقی قوه قضاییه مطرح شده که در آن آمده است: با توجه به تبصره یک ماده 134 قانون مجازات اسلامی مصوب سال 1392، اگر در یک حادثه رانندگی دو نفر مقتول و سه نفر مجروح شوند، آیا باید پنج مجازات تعیین کرد یا یک مجازات؟