اخبار حقوقی روز | اخبار قضایی | مطالب حقوقی مفید

اخبار روز حقوقی و قضایی - مطالب حقوقی کوتاه و مفید - سایت حقوقی کاربردی

اخبار حقوقی روز | اخبار قضایی | مطالب حقوقی مفید

اخبار روز حقوقی و قضایی - مطالب حقوقی کوتاه و مفید - سایت حقوقی کاربردی

در این وبلاگ اخبار حقوقی روز و همچنین مطالب حقوقی مفید به اشتراک گذاشته می شود.

۱۹ مطلب در خرداد ۱۴۰۰ ثبت شده است

راههای فسخ و انحلال قراردادها

دوشنبه, ۳۱ خرداد ۱۴۰۰، ۰۱:۵۸ ب.ظ

yyrt

قراردادی که به طوری صحیح منعقد می شود با قصد قبلی یا فعلی و یا با شرط مندرج در قرارداد می تواند فسخ و منحل شود. فسخ به معنی بر هم زدن معامله می باشد و به طرفین یک عقد لازم تعلق می گیرد. عقد لازم نیز عقدی است که هیچ یک از طرفین معامله حق فسخ ( بر هم زدن ) آن را نداشته باشند مگر در موارد معینه. منظور از موارد معین خیاراتی است که در قانون پیش بینی شده است. خیار نیز حق است و به معنی اختیار بر هم زدن عقد لازم است، از سوی صاحب خیار.

حق انتفاع

يكشنبه, ۳۰ خرداد ۱۴۰۰، ۰۲:۴۳ ب.ظ

اقفثصس

ماده ۲۹ قانون مدنی مقرر می دارد : « ممکن است اشخاص نسبت به اموال علاقه های ذیل را دارا باشند:
۱- مالکیت (اعم از عین یا منفعت) ۲- حق انتفاع ۳- حق ارتفاق به ملک غیر

ماده ۴۰ قانون مدنی در تعریف حق انتفاع اعلام داشته است که:«حق انتفاع عبارت از حقی است که بموجب آن شخص می تواند از مالی که عین آن ملک دیگری است یا مالک خاصی ندارد استفاده کند.» همانند اینکه شخصی به برادر نیازمند خود اجازه دهد برای مدتی معلوم یا نامعلوم در ملک وی سکونت نموه و از منافع آن استفاده نماید که در این رابطه برادر نیازمند صرفاً «حق بهره برداری و انتفاع» از ملک ایجاد شده و «مالکیتی» برای ایشان نسبت به منافع ایجاد نخواهد شد و به همین دلیل است که منتفع حق انتقال و واگذار منقعت مال را به دیگری ندارد.

مطالبه طلب، مطالبه وجه

شنبه, ۲۹ خرداد ۱۴۰۰، ۰۳:۳۷ ب.ظ

snd

به دلایل مختلف ممکن است یک نفر از دیگری وجهی را طلبکار باشد مثل اینکه معامله ای انجام شده و مبلغ آن پرداخت نشده باشد یا اینکه پولی به قرض داده شده باشد و یا خسارت پولی و مالی به خواهان وارد شده و به واسطه آن وجه موضوع طلب خواسته شده باشد.دعوای مطالبه طلب، موضوع و منشأ آن هرچه که باشد ویژگی هایی دارد که در ادامه تلاش می شود به آن ویژگی ها اشاره شده و نیز نمونه یک پرونده مطالبه وجه از جمله نمونه دادخواست و نیز یک نمونه رای دادگاه در موضوع مطالبه وجه و طلب ، به اطلاع مخاطبان برسد.

نقش قیم در معاملات

چهارشنبه, ۲۶ خرداد ۱۴۰۰، ۰۲:۳۴ ب.ظ

hthr

قانون می‌گوید تنها کسانی حق معامله اموال خود را دارند که یا مالک باشند یا دارای نمایندگی قراردادی و قانونی از سوی مالک باشند؛ یکی از این نمایندگان قانونی هم قیم یا سرپرست فرد محجور است که با حکم دادگاه مسئولیت امور فرد محجور را بر عهده داشته است. اما حدود اختیار قیم در انجام معاملات چقدر است؟ اصولاً قیم می‌تواند به نمایندگی از محجور (صغیر، مجنون و سفیه) قرارداد ببندد. به عنوان مثال، به حساب او، اموالی برای او بخرد یا اموال او را بفروشد یا به نمایندگی از او قرارداد اجاره به عنوان موجر یا مستأجر ببندد.

استرداد جهیزیه در طلاق

سه شنبه, ۲۵ خرداد ۱۴۰۰، ۰۲:۵۳ ب.ظ

ehrfdg

استرداد جهیزیه با سیاهه

لیست اقلام جهیزیه یا همان سیاهه از دیر باز در کشورمان رایج بوده است و نمونه های خطی قدیمی به کرات دیده شده است بهتر است اگر تمایل به داشتن سیاهه دارید فهرستی کامل از جهیزیه با جزئیات آن تهیه کنید و پس از استقرار در خانه شوهر از وی امضاء اخذ کنید که این اقلام به منزل وی آورده شده است. همانطور که گفته شد جزئیات اقلام خصوصا وسایل گران را بنویسید مثلا اگر یخچال است از چه کارخانه است و چه مشخصاتی دارد یا اگر فرش است ماشینی یا دست بافت است و اگر دست بافت است با چه مشخصاتی، لزومی به امضاء شاهد ذیل سیاهه (فهرست جهیزیه) نیست اگر چه بودن امضاء شهودی امین خالی از فایده نیست.

گذشت از قصاص یا توافق بر دیه

دوشنبه, ۲۴ خرداد ۱۴۰۰، ۰۱:۰۱ ب.ظ

قثثض

یکی از مواردی که قصاص را منتفی می‌کند اعلام گذشت اولیای‌دم از اجرای حکم قصاص است که این امر ممکن است با گرفتن غرامت به میزان دیه یا به مصالحه کمتر یا بیشتر از دیه باشد یا عفو مجرم بدون گرفتن دیه و به‌صورت رایگان صورت بگیرد

مالخر و مجازات آن

يكشنبه, ۲۳ خرداد ۱۴۰۰، ۰۲:۴۷ ب.ظ

دلفب

در جرم مالخری مالخر باید مالی که دزدیده را بفروشد یا به قول خودمان آن را آب کند از این رو تعدادی افراد ضمن همدستی با دزدان کار خرید و فروش این اموال را انجام می‌دهند که در قانون به آن‌ها مالخر گفته می‌شود.

البته بعضی از مالخرها با دزدان هم دست نیستند، ولی دنبال چنین اموالی می‌روند و معمولا معتادینی که لوازم منزل خود را در عوض کمی مواد می‌فروشند مشتری این مالخرها می‌شوند.

سرنوشت چک پس از فوت صاحب چک

شنبه, ۲۲ خرداد ۱۴۰۰، ۰۳:۱۰ ب.ظ

فاقث

یکی از سوالاتی که همیشه ذهن کاربران را به خود مشغول کرده است این است که در صورت مرگ صادرکننده چک آیا چک پاس می شود؟
یا چطور پس از فوت صادرکننده چک را به پول نقد تبدیل کنیم؟

اگر چکی در دست دارید که صادر کننده آن فوت کرده حتما مسئله نگران گننده ای برای شماست.

شروط پشمانی در قرارداد

چهارشنبه, ۱۹ خرداد ۱۴۰۰، ۰۲:۲۶ ب.ظ

HTHR

شرط پشیمانی در قرارداد با پرداخت خسارت و بدون تعیین مدتی برای پشیمانی یک شرط عوامانه و مبهم و پر اشکال و دردسر سازی است که بعضاً در تنظیم قراردادها و خصوصاً مبایعه نامه ها درج می شود و اختلاف نظرهای زیادی را ایجاد کرده است.

ngtfrd

رسیدن صغیر به سن بلوغ، دلیل رشد وی در امور غیرمالی است و می تواند طرح شکایت کیفری نماید اما دخالت در امور مالی نیازمند اثبات رشد است

آیا افرادی که به سن بلوغ رسیده‌اند ولی حکم رشد دریافت نکرده‌اند، می توانند به طرح دعوا مثل دعوای مطالبه نفقه، تعیین نفقه و اذن استقراض مبادرت نمایند؟