اخبار حقوقی روز | اخبار قضایی | مطالب حقوقی مفید

اخبار روز حقوقی و قضایی - مطالب حقوقی کوتاه و مفید - سایت حقوقی کاربردی

اخبار حقوقی روز | اخبار قضایی | مطالب حقوقی مفید

اخبار روز حقوقی و قضایی - مطالب حقوقی کوتاه و مفید - سایت حقوقی کاربردی

در این وبلاگ اخبار حقوقی روز و همچنین مطالب حقوقی مفید به اشتراک گذاشته می شود.

۱۸ مطلب در ارديبهشت ۱۴۰۰ ثبت شده است

جرم قتل عمد و غیر عمد

چهارشنبه, ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۰، ۰۳:۱۶ ب.ظ

اغغقفق

قتل عمد گرفتن جان دیگری بدون مجوز شرعی و قانونی است. هرکسی جان دیگری را بدون مجوز بگیرد قاتل و مستوجب مجازات استقتل دارای انواع مختلفی است که قتل عمدی می‌تواند به قصاص قاتل منجر شود اما تشخیص دقیق اینکه قتلی عمدی است یا غیرعمدی، شرایطی دارد که در سیر تحول قوانین مختلف قابل بررسی است.

فمینیسم چیست?

سه شنبه, ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۰، ۰۲:۱۱ ب.ظ

hr

تفکر فمینیسم بر مبنای برابری میان زن و مرد شکل گرفته است. یعنی مردان و زنان, بدون توجه به جنس, باید از حقوق و موقعیت‌های برابری برخوردار باشند.

عموم مخالفان با تمسک به تفاوت‌های بین زن و مرد, ادعا می‌کنند که حرف زدن از تساوی بین جنس‌ها اشتباه است. آن‌ها همواره با میان آوردن تفاوت‌های فیزیکی میان جنس نر و ماده‌ی انسان, سعی می‌کنند زن‌را ضعیف‌تر و بالطبع در رده‌ی دوم جلوه دهند.

این حرف به طرز خنده‌داری اشتباه است. اگر مبنای تخصیص حقوق و موقعیت‌را نیروی فیزیکی افراد درنظر بگیریم, پس باید برای مثال برای ورود به دانشگاه مردان قوی‌هیکل‌را به مردان لاغر و استخوانی ترجیح دهیم. یا مثلا در یک شرکت که همه کار برابری انجام می‌دهند, به مردان قوی‌تر دو برابر مردان ضعیف‌تر حقوق دهیم.

وثیقه گذاری برای زندانی

دوشنبه, ۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۰، ۰۱:۱۹ ب.ظ

;poit

وثیقه سپاری یعنی چه؟

وثیقه سپاری یعنی باید یک سند ملکی ارزیابی و کارشناسی بشود و به اندازه قراره صادره ارزش داشته باشد و بعد از آنکه کارشناسی شد و نظر کارشناس به قاضی اعلام شد باز مجدد مقام قضایی به اداره ثبت محل وقوع ملک نامه‌ای می نویسد و در آن تقاضای توقیف ملک می شود.

بعد از این مرحله فرد باید به اداره ثبت محل برود و پروسه توقیف ملک را انجام بدهد و در دفتر بازداشت ملک، ملک را ثبت کند و نامه ای از اداره ثبت بگیرد و به بازپرسی بیاورد که آن نامه حاوی این است که این ملک با مشخصاتش که در سند ثبت شده و با فلان میزان ارزش توقیف شده است.

اقسام و ارکان وقف

يكشنبه, ۲۶ ارديبهشت ۱۴۰۰، ۰۱:۰۴ ب.ظ

غغاف

وقف از نظر لغوی یعنی ایستادن، اقامت کردن، حبس کردن و منع کردن. اما طبق ماده ۵۷ در قانون مدنی وقف یعنی، حبس عین و تسبیل منفعت. وقف فقط نسبت به اعیان امکانپذیر است به عبارتی اموال ملموس و مادی می توانند موضوع وقف قرار بگیرند مثل، درختان، ساختمان و هرچیزی که جزء کالای مادی و فیزیکی و قابل لمس کردن باشد.

بخشش مهریه

شنبه, ۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۰، ۰۱:۳۷ ب.ظ

vfg

یکی از حقوق مالی که زن به موجب ازدواج پیدا می کند، مهریه است و تا زمانی که پرداخت نشده یا زن به اراده و اختیار خود از آن نگذرد، پابرجاست؛ در واقع برخی از صاحب نظران حقوق مهریه را قراردادی مستقل از عقد ازدواج می دانند و نام آن را قرارداد تبعی ازدواج می گذارند که مرد به موجب آن قرارداد ضمن سند ازدواج متعهد به پرداخت مهریه مالی تعیین شده می شود.

دعوای نفی نسب

چهارشنبه, ۲۲ ارديبهشت ۱۴۰۰، ۱۱:۰۹ ق.ظ

nng

دعوای نفی نسب، زمانی طرح می‌شود که خواهان در مقام مدعی، نسبت و رابطه خویشاوندی نسبی خود را با خوانده دعوی منکر می‌شود و مدعی است با شخص خوانده هیچ‌گونه رابطه نسبی ندارد. با ذکر مثالی موضوع را روشن میکنیم. فرض کنید شخص «الف» در دوران حیات خود مسئولیت شخص «ب» را به عنوان فرزندخوانده بر عهده گیرد. پس از مرگ شخص «الف» دیگر فرزندان وی می‌توانند با طرح دعوای نفی نسب به طرفیت شخص «ب» منکر رابطه خویشاوندی خواهر و برادری با وی شوند.

همه چیر درباره احکام خیارات

سه شنبه, ۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۰، ۱۱:۴۰ ق.ظ

اقث

خیارات در قانون یعنی چه و انواع احکام خیارات در فقه و حقوق موضوعه چیست؟ در ابتدا خیار و اختیار را تعریف کرده و در ادامه به اقسام خیارات مثل خیار غبن ، خیار عیب ،خیار تدلیس ، خیار رویت ، خیار تبعض صفقه ،خیار تخلف از شرط ، خیار تفلیس ، خیار تعذر از تسلیم ، خیار تأخیر ثمن و … میپردازیم و در نهایت شرایط اسقاط کافه خیارات و مسقطات خیارات را توضیح میدهیم.

مجازات تهدید به آبروریزی در اسلام

دوشنبه, ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۰، ۱۱:۱۵ ق.ظ

غل

 همان‌طور که می‌دانید آبرو و شرافت یکی از مسائل بسیار مهم و حساس برای افراد جامعه است. بنابراین ممکن است افراد گاهی اوقات به دلیل ترس از آبروریزی و حفظ کردن آبرو خود، از گرفتن حقشان صرفه‌نظر کنند. به همین دلیل بهتر است مردم از حقوقی که می‌تواند آن‌ها را از ضررهایی احتمالی، که ممکن است بابت حفظ آبروی خود ببینند، آگاه شوند. باید بدانید که تهدید به آبروریزی و هر اقدامی جهت ریختن آبروی کسی، بسته به نوع جرم، مجازات متفاوتی دارد و بهتر است افراد مسائلی را که باعث می‌شود شرافت و آبروی آن‌ها خدشه‌دار شود، اعلام و پیگیری کنند.

همه چیز درباره لواط

يكشنبه, ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۰، ۱۱:۳۲ ق.ظ

5فق

 

لواط یک عمل بسیار ناپسند و شنیع است که در دین مبین اسلام رد شده است. این عمل که از گناهان کبیره می‌باشد، به هم بستر شدن دو مرد با یکدیگر برای پاسخ به غرایز جنسی آنها گفته می‌شود.  در این عمل، آلت تناسلی مرد به اندازه ختنه گاه و یا بیشتر از آن در مقعد مرد دیگر وارد می‌شود.

حضانت فرزند در قانون 1400

شنبه, ۱۸ ارديبهشت ۱۴۰۰، ۱۲:۱۱ ب.ظ

eefg

اصلاحیه ماده ۱۱۶۹ و واگذاری حق حضانت فرزند پسر تا سن ۷ سالگی به مادر بازتابهای مختلفی را در جامعه داشته است و به نظر می رسد در آینده نزدیک نیز باید شاهد بازتابهای بیشتری هم باشیم.
مادران عموماً و مادران جامعه ایرانی خصوصاً دارای عواطف و دلبستگی شدید عاطفی به فرزند می باشند و دلبستگی ها و نگرانی های خاصی نسبت به فرزند و به خصوص فرزندان خردسال خود دارند. در این راستا در مواقع کشمکش های درونی خانواده و زمانی که در مورد زندگی زناشویی خود با همسر به بن بست می رسند، وقتی پای کودکی در میان باشد، عمدتاً و اکثریت زنان به خاطر فرزندانشان ناملایمات زندگی زناشویی را تحمل می کنند و دم از جدایی نمی زنند و در واقع به خاطر فرزند می سوزند و می سازند؛ به خصوص اگر بدانند در اثر جدایی، فرزند تحویل پدر می شود.