اخبار حقوقی روز | اخبار قضایی | مطالب حقوقی مفید

اخبار روز حقوقی و قضایی - مطالب حقوقی کوتاه و مفید - سایت حقوقی کاربردی

اخبار حقوقی روز | اخبار قضایی | مطالب حقوقی مفید

اخبار روز حقوقی و قضایی - مطالب حقوقی کوتاه و مفید - سایت حقوقی کاربردی

در این وبلاگ اخبار حقوقی روز و همچنین مطالب حقوقی مفید به اشتراک گذاشته می شود.

۲۱ مطلب در آذر ۱۴۰۰ ثبت شده است

در چه صورت زن میتواند از شوهر تمکین نکند؟

سه شنبه, ۳۰ آذر ۱۴۰۰، ۱۰:۲۶ ق.ظ

یفاسق

ماده 1115 قانون مدنی می‌گوید: اگر بودن زن با شوهر در یک منزل متضمن خوف ضرر بدنی مالی یا شرافتی برای زن باشد زن می تواند منزل علیحده اختیار کند و مادام که زن در بازگشتن به منزل معذور باشد نفقه به عهده شوهرش خواهد بود.

بذسشص

منظور از وجه التزام این است که هرگاه به علتی بیع قطعی انجام نشد، این مبلغ به عنوان جریمه از طرفی که عدم انجام معامله مستند به عمل اوست اخذ و به طرف دیگر تعلق گیرد. در واقع وجه التزام، خسارت عدم انجام تعهد انتقال رسمی ملک یا مورد معامله است.

 منظور از وجه التزام این است که هرگاه به علتی بیع قطعی انجام نشد این مبلغ به عنوان جریمه از طرفی که عدم انجام معامله مستند به عمل اوست اخذ و به طرف دیگر تعلق گیرد.

جرم مطبوعاتی چیست؟

يكشنبه, ۲۸ آذر ۱۴۰۰، ۱۲:۰۶ ب.ظ

فیقبذسذ

طبق اصل 24 قانون اساسی جرم مطبوعاتی عبارت است از انتشار مطالب مخل به مبانی اسلام و یا حقوق عمومی به وسیله مطبوعات، تفصیل آن را قانون تعیین می‌کند.

مطبوعات در برخی مواقع کارکرد و نقش منفی و مخرب نیز ایفا می‌کنند؛ نظیر اهانت و هتک حرمت، نشر اکاذیب، درج مطالب و تصاویر خلاف عفت عمومی، سرقت ادبی و... که در این زمینه دادگاه کیفری استان در رسیدگی به جرایم مطبوعاتی و سیاسی با حضور هیئت منصفه تشکیل خواهد شد.

تهدید پارک کنید مساوی پنچری

شنبه, ۲۷ آذر ۱۴۰۰، ۱۲:۰۲ ب.ظ

ثقاقصضش

این روزها بیشترین شکایت همسایه‌ها و شهروندان در شهرهای بزرگ در خصوص سد معبر و پارک خودرو در مقابل پارکینگ منازل است به شکلی که گاهی این امر منجر به اتفاقاتی از سوی مالکان پارکینگ در راستای پنجر کردن خودرو می‌شود که باید گفت طبق قانون این موضوع خود تخریب محسوب می‌شود و نمی‌توان این اقدام را انجام داد، بلکه با توجه به ممانعت در حق از سوی مالک خودرو برای رفت‌‌و آمد از طریق پلیس باید اقدام کرد تا در صورت مانع شدن در رفت‌و آمد و مشکل برای مالکان منازل، خودرویی که مزاحمت ایجاد کرده است توسط جرثقیل از سوی پلیس برداشته شود.

شرایط مطالبه مهریه بیش از 110 سکه طلا

چهارشنبه, ۲۴ آذر ۱۴۰۰، ۱۲:۴۳ ب.ظ

یسثلر

در مهریه‌های بیش از 110 سکه زوجه باید به دادگاه اثبات کند که زوج توانایی پرداخت این تعداد سکه را دارد.

 مرد به هنگام اجرای صیغه نکاح، چیزی را به همسرش تقدیم می‌کند که در اصطلاح «مهریه» یا صداق نامیده می‌شود.

تفاوت های طلاق و فسخ نکاح

سه شنبه, ۲۳ آذر ۱۴۰۰، ۱۱:۳۰ ق.ظ

ثلاصق

قانونگذار برای جلوگیری از ضرر و زیان همسری که در معرض عیوب موجب فسخ نکاح قرار می‌گیرد، موارد فسخ را معین کرده است که تفاوت هایی با طلاق دارد.

ما کاربران محترم می‌توانید مطالب حقوقی و قضایی را با زبانی ساده و به صورت کاربردی دریافت کنید و در زندگی روزمره به کار بگیرید.

زن چه اموالی را به ارث می برد؟

دوشنبه, ۲۲ آذر ۱۴۰۰، ۱۱:۵۷ ق.ظ

تلصثصلف

زن به عنوان همسر متوفی مستحق یک چهارم یا یک هشتم از اموال مرد است. حال این که چه مالی را می‌تواند به ارث ببرد بسیار مهم است، زیرا که در مقدار سهم زن موثر است.

زوجه در صورت فرزند دار بودن زوج، یک هشتم از عین اموال منقول (مثل ماشین، موتور و غیره) و یک هشتم از قیمت اموال غیرمنقول (مثل خانه، باغ، مغازه و غیره) اعم از عرصه (زمین) و اعیان (ساختمان) ارث می‌برد.

مراحل شکایت از پزشک زیبایی

يكشنبه, ۲۱ آذر ۱۴۰۰، ۱۲:۴۰ ب.ظ

ثاثص

اعمال پزشکی از مهم ترین اعمال به شمار می آیند و دلیل این اهمیت سر و کار داشتن با جان و سلامت افراد می باشد .بنابراین در صورتی که در خصوص اعمال پزشکی قصوری حاصل گردد این عمل قابل چشم پوشی نمی باشد براساس  ماده 295 قانون مجازات اسلامی قصور در انجام اعمال پزشکی را در حیطه جنایات شبه عمد قرار داده شده است.

ذثشص

ماده 49 قانون حمایت خانواده مصوب 1391 ضمانت اجرای کیفری عدول از ثبت نکاح را پیش بینی کرده است.

پس از آنکه در دفترخانه عقد ازدواج جاری شد و عروس و داماد، پدر عروس و سایر معرف‌ها و شاهدها قباله ازدواج و دفتر رسمی را امضا کردند این واقعه توسط سردفتر ازدواج در شناسنامه طرفین هم درج شده و مهر و امضا می‌شود.

سرنوشت چک پس از فوت صاحب چک چه می شود؟

سه شنبه, ۱۶ آذر ۱۴۰۰، ۱۱:۵۹ ق.ظ

ایقاس

بانک می‌تواند قبل از حصروراثت، تعیین ورثه و بررسی اموال متوفی وجه چک را به دارنده پرداخت و یا کارسازی کند، چرا که این تصمیم در زمان حیات وی اتخاذ شده است.‏

سرنوشت چک پس از فوت صاحب چک، هنگامی که صادرکننده چک فوت کند، از آنجایی که در زمان صدور چک آن شخص زنده بوده و این تصمیم طبق اختیار وی گرفته شده، بانک می‌تواند قبل از حصر وراثت، تعیین ورثه و بررسی اموال متوفی وجه چک را به دارنده پرداخت و یا کارسازی کند.