اخبار حقوقی روز | اخبار قضایی | مطالب حقوقی مفید

اخبار روز حقوقی و قضایی - مطالب حقوقی کوتاه و مفید - سایت حقوقی کاربردی

اخبار حقوقی روز | اخبار قضایی | مطالب حقوقی مفید

اخبار روز حقوقی و قضایی - مطالب حقوقی کوتاه و مفید - سایت حقوقی کاربردی

در این وبلاگ اخبار حقوقی روز و همچنین مطالب حقوقی مفید به اشتراک گذاشته می شود.

۱۳ مطلب در شهریور ۱۳۹۹ ثبت شده است

همه چیز درباره تصادف

يكشنبه, ۳۰ شهریور ۱۳۹۹، ۰۹:۵۲ ق.ظ

kiu

عوامل تصادف

قتل در تصادفات رانندگیبه طور کلی، تصادف در رانندگی موارد زیر را شامل می شود که قانون مرتکب را مستوجب مجازات دانسته است؛

1. بی احتیاطی

2. بی مبالاتی

3. رعایت نکردن نظامات دولتی

4. مهارت نداشتن راننده وسیله نقلیه موتوری

شکایت از جرم رابطه نامشروع و اثبات آن

پنجشنبه, ۲۷ شهریور ۱۳۹۹، ۰۹:۳۳ ق.ظ

jukk;gجرم رابطه نامشروع ، یکی از شناخته شده ترین جرم ها در مراجع قضایی و بین مردم است . ار آنجا که این جرم با آبرو و حیثیت افراد سر و کار دارد از حساسیت و اهمیت زیادی برخوردار است . به همین دلیل هم مردم معمولا در پی مخفی نگه داشتن این دسته از جرایم هستند .

تفاوت‌های بین فسخ نکاح و طلاق

سه شنبه, ۲۵ شهریور ۱۳۹۹، ۰۹:۴۳ ق.ظ

jyj

فسخ نکاح یکی از روش‌های بر هم زدن ازدواج است. هنگامی که بنا بر دلایلی ازدواج موجب زیان فاحش یکی از طرفین باشد، به منظور رهایی او از قید ازدواج می‌توان با شرایطی ازدواج را فسخ نمود. فسخ نکاح دشواری‌ها و محدودیت‌های طلاق را ندارد.
مصلحت و ضرورت استمرار و دوام و ثبات خانواده اقتضای این را دارد که زوجین به راحتی نتوانند ازدواج را برهم زنند؛ اما قانونگذار برای جلوگیری از ضرر و زیان همسری که در معرض عیوب پراهمیت قرار می‌گیرد، به طور صریح و مشخص موارد فسخ نکاح را معین کرده است.

حقوق زندانیان

يكشنبه, ۲۳ شهریور ۱۳۹۹، ۰۹:۴۳ ق.ظ

rrgyh

در واقع حقوق شهروندان زمانی رعایت می‌شود که همه آن‌ها از کلیه حقوق مدنی و سیاسی برخوردار بوده و در برابر حقوقی که دارند، مسئولیت‌هایی را در راستای اداره بهتر جامعه و برقراری نظم بر عهده بگیرند.

در اسلام هم به موضوع حقوق شهروندی به نوعی خاص پرداخته شده و از جمله مسائل مهم حقوق شهروندی در اسلام توجه به کرامت انسان‌ها به عنوان اشرف مخلوقات، ارزش حیات و زندگی افراد، برابری بدون توجه به نژاد، رنگ و پوست، هدفمند کردن خلفت انسان‌ها و بیهوده نبودن زندگی انسان است.

این موضوع آنقدر مهم بود که دولت هم دست به کار شد و منشور حقوق شهروندی را تدوین کرد، منشوری که مبنای آن بنا بر ادعای حجت‌الاسلام روحانی، قانون اساسی و قوانین موضوعه است و می‌تواند مبنای خوبی برای همدلی و همزبانی در کشور باشد

طلاق از چه راه هایی امکان پذیر است؟

پنجشنبه, ۲۰ شهریور ۱۳۹۹، ۱۱:۵۵ ق.ظ

t5ryry

طلاق در صورتی لازم است که زن و مرد هیچگونه تناسب اخلاقی با همدیگر نداشته باشند و همین امر سبب مشکلات فراوان شوند.

مطابق با قانئن مدنی، مردان با رعایت شرایطی از قانون می توانند زن خود را طلاق دهند و برای زنان نیز شرایطی مبنی بر طلاق از همسر ذکر شده است.

برای طلاق توافقی، زن و مرد می توانند با رعایت شرایط از همدیگر جدا شوند.

در این متن به بررسی طلاق از طرف مرد یا زن و طلاق توافقی می پردازیم.

نفقه در سال 99 و نحوه تعیین آن

سه شنبه, ۱۸ شهریور ۱۳۹۹، ۱۰:۱۸ ق.ظ

dgthh

همین که عقد ازدواج میان زن و مردی به صورت صحیح واقع شد ، شوهر مکلف به پرداخت نفقه به همسر خود می شود که خودداری از انجام این تکلیف ، ضمانت های اجرایی حقوقی و کیفری نیز در پی خواهد داشت . فارغ از اینکه در بسیاری از موارد ، سکونت مشترک زن و شوهر به منزله پرداخت نفقه به زن می باشد ، در شرایطی ممکن است مبلغ و میزان نفقه پرداخت شده ، محل نزاع و اختلاف میان زوجین گردد .

حضانت پسر و دختر قبل از سن قانونی

يكشنبه, ۱۶ شهریور ۱۳۹۹، ۰۹:۲۹ ق.ظ

rtyh

حضانت پسر قبل از سن قانونی

یکی از مباحث اساسی و بسیار حیاتی که در زمان طلاق و جدایی بین زوجین مطرح می شود ، بحث حضانت می باشد . در صورتی که بین زوجین توافقی در این خصوص انجام نشده باشد ، دادگاه در این زمینه تعیین تکلیف می کند . در واقع قانون ، قواعد خاصی را در مورد حضانت و محدوده سنی که فرزندان در حضانت پدر و مادر خود قرار دارند ، ایجاد کرده است از جمله آنکه حضانت فرزندان تا هفت سالگی با مادر است .

البته نکته بسیاری مهمی که در این مقوله باید به آن توجه شود آن است که فرزند پسر در چه زمانی از حضانت پدر و مادر خود خارج شده و می تواند تصمیم بگیرد که پیش کدام یک از والدین خود زندگی کند ؟ در ادامه به توضیحات کاملی در خصوص سن قانونی پسر برای تصمیم گیری می پردازیم .

مزایای حق بیمه تامین اجتماعی

پنجشنبه, ۱۳ شهریور ۱۳۹۹، ۱۱:۲۰ ق.ظ

بیمه

حق بیمه تامین اجتماعی چیست؟ سهم کارگر و کارفرما در پرداخت حق بیمه به چه ترتیبی است؟ برای پرداخت حق بیمه باید چه میزان از حقوق کارگر کسر شود؟ حق بیمه را چطور محاسبه می‌کنند؟ چه مواردی در حق بیمه لحاظ می‌شود؟ این‌ها از جمله سوالات رایجی است که ذهن بسیاری از شاغلان را به خود مشغول می‌کند. اگر حقوق بگیر دولت و یا شرکت‌های خصوصی هستید، حتما تا‌کنون نام حق بیمه به گوشتان خورده است. اگر تمایل دارید در مورد حق بیمه، مزایای آن و موارد معافیتش بیشتر بدانید ما را در این مقاله همراهی کنید.

سربازی و مجازات و عواقب نرفتن به سربازی

سه شنبه, ۱۱ شهریور ۱۳۹۹، ۱۰:۲۱ ق.ظ

سربازی

سازمان وظیفه عمومی ناجا در اطلاعیه ای اعلام کرد: کلیه مشمولانی که برگ آماده به خدمت به تاریخ شهریور ماه سال 1399 دریافت کرده اند، می بایست با مراجعه به یکی از دفاتر خدمات الکترونیک انتظامی پلیس+10، برگ معرفی نامه مشمولان به مراکز آموزش را دریافت و برابر اطلاعات مندرج در آن اقدام کنند.

در این اطلاعیه آمده است: کلیه مشمولان دارای مدرک تحصیلی دانشگاهی دیپلم و زیردیپلم می بایست در تاریخ، ساعت، محل و مراکزی که در برگ معرفی نامه مشمولان اعلام شده، حضور یابند تا به خدمت دوره ضرورت اعزام شوند.

یارانه یعنی چه و نحوه اعتراض به قطع آن

دوشنبه, ۱۰ شهریور ۱۳۹۹، ۰۴:۱۳ ب.ظ

jufuk

یارانه یا سوبسید به شکلی از کمک مالی می گویند که از جانب دولت به یک تجارت خاص یا یک بخش اقتصادی یا به منظور افزایش رفاه عمومی جامعه در زمان های معین به مردم پرداخت می شود. همچنین طبق تعریف بانک جهانی، یارانه به سود اقتصادی می گویند که معمولاً دولت‌ها به تولیدکنندگان کالا به منظور کنترل و تقویت بازار پرداخت می‌کنند.

پرداخت یارانه در ایران سابقه‌ای طولانی دارد، ولی تا سال ۱۳۵۴ در دورانی که قیمت نفت ناگهان افزایش پیدا کرد، یارانه زیادی برای افزایش رفاه مردم پرداخت نمی‌شد.

اما بعد از انقلاب اسلامی پرداخت یارانه به صورت غیر مستقیم از طریق تزریق به بازار و بخش‌های مختلف تولیدی در دستور کار قرار گرفت.