اخبار حقوقی روز | اخبار قضایی | مطالب حقوقی مفید

اخبار روز حقوقی و قضایی - مطالب حقوقی کوتاه و مفید - سایت حقوقی کاربردی

اخبار حقوقی روز | اخبار قضایی | مطالب حقوقی مفید

اخبار روز حقوقی و قضایی - مطالب حقوقی کوتاه و مفید - سایت حقوقی کاربردی

در این وبلاگ اخبار حقوقی روز و همچنین مطالب حقوقی مفید به اشتراک گذاشته می شود.

۲۰ مطلب در آبان ۱۳۹۹ ثبت شده است

حق زارعانه یا حق ریشه چیست؟

چهارشنبه, ۲۸ آبان ۱۳۹۹، ۰۹:۱۰ ق.ظ

hth

در حقوق ایران عقدی بنام مزارعه وجود دارد این در ماده ۵۱۸ قانون مدنی ایران تعریف شده‌است در این عقد چون زارع ریشه کشت خود را با اذن و اجازه مالک در زمین ایجاد نموده‌است و از طرفی مطابق قاعده فقهی-(حقوقی الزع لزارع و لو کان غاصب)، ریشه موجود در زمین متعلق به زارع است حتی بعداز اتمام عقد مزارعه، ریشه حقی را برای زارع درزمین مالک ایجاد می‌نماید که اصطلاحاً بدان حق ریشه می‌گویند.

ناشزه و نشوز چیست و شرایط مهریه زن ناشزه

سه شنبه, ۲۷ آبان ۱۳۹۹، ۰۹:۲۲ ق.ظ

yjt

زن ناشزه زنی است که وظایف شرعی و قانونی خود را بدون دلیل موجه نسبت به همسر ایفا نمی کند و مصداق بارز آن نداشتن تمکین عام یا خاص نسبت به شوهر است.
فرض کنید زنی بدون دلیل موجه زندگی مشترک را ترک کرده است و علی رغم صدور حکم دادگاه تمکین نمی کند، وضعیت مهریه زن ناشزه چگونه است؟ باید به این نکته توجه کرده نشوز، خیانت یا ارتکاب جرم از جانب زن، ارتباطی به مهریه او ندارد. به زن ناشزه نفقه تعلق نمی گیرد ولی اینگونه نیست که مهریه را نتواند دریافت کند.

بر طبق قانون به مجرد عقد نکاح زن می تواند تمام مهریه خود را از شوهر در صورت عند المطالبه بودن مطالبه کند و اگر مهریه عند الاستطاعه باشد با اثبات استطاعت مالی زوج می تواند مهریه را از آن طریق دریافت نماید. بنابراین مهریه زن در صورت عدم تمکین همچنان پابرجاست.

مجازات حمل و نگهداری مواد مخدر

دوشنبه, ۲۶ آبان ۱۳۹۹، ۰۹:۲۲ ق.ظ

ytyt

در دهه اخیر تعداد مصرف کنندگان مواد مخدر به مراتب دهه های پیشین رشد شگرفی داشته به گونه ای که در میان جوانان با افتخار از مصرف ماده مخدر یاد می کنند و این را نشانه ای از قدرت و تمامیت تصمیم گیری در یک فرد می دانند و تاسف بار انگیزتر اینکه مصرف مواد مخدر صنعتی رو به افزایش است و دلایلی از قبیل:

در دسترس بودن این مواد.

نظام ناصحیح فرهنگی و اجتماعی.

آمار بالای بیکاری و قوانین زُخمت و ناکارآمد.

که تأثیری در جان یک فرد معتاد ندارد، را می توان از جمله عوامل این افزایش تعداد مصرف کنندگان دانست.

البته موقعیت ژئوپلتیک ایران، که به عنوان شاهراه انتقال مواد مخدر به اروپا محسوب می شود و سود کلان از تجارت مواد مخدر، سود گران مرگ را حتی در قالب یونیفرم های حکومتی به این سوء سوق داده است و دیگر سلامت و منافع ملت ها برایشان پَشیزی ارزش ندارد.

اما نگاه این مطلب جدای از انتقادها، ماهیت ایجاد آگاهی در جامعه دارد که در قوانین مرتبط با مواد مخدر کشور چه می گذرد.

نحوه شکایت از کارگزاران بورس

يكشنبه, ۲۵ آبان ۱۳۹۹، ۰۹:۳۲ ق.ظ

uku

بورس، بستری برای داد و ستد و سرمایه گذاری بر اوراق بهادار شرکت ها و کالاها توسط اشخاص اعم از حقیقی یا حقوقی است.

شاید “واندر بورس” هیچ وقت فکرش را نمی کرد، مردمی که در مقابل منزلش در شهر بروژ کشور بلژیک به داد و ستد کالا، پول های کشورهای خارجی و اوراق مالی می پرداختند، منتهی به این شود که روزی نهادی مالی با گردش مالی بیش از هزاران میلیارد دلار در کشورها تأسیس شود و سیل عظیمی را به منظور سرمایه گذاری به این سو سرازیر کند.

میثم مظفر درباره جمع سپاری چه می گوید؟

شنبه, ۲۴ آبان ۱۳۹۹، ۰۹:۴۴ ق.ظ

bgbt

میثم مظفر، رئیس مرکز مطالعات و بررسی‌های راهبردی مجمع تشخیص مصلحت نظام در صفحه شخصی خود در اینستاگرام از بررسی و تدوین سیاست‌های کلی برنامه هفتم توسعه در سامانه «نجم» خبر داد.

میثم مظفر در صفحه اینستاگرام خود، از جمع سپاری چنین عنوان کرد:

ایده و راهکاری نو در امر سیاست پژوهی و اعمال مدیریت پژوهش با عنوان «جمع سپاری» موضوعی که در حکمرانی امروز بسیار مهم و ضروری است و باتوجه به پیچیدگی های موضوعات و ابعاد مختلف مسائل و ذی نفعان متعدد، دخیل کردن زوایای فکری و گرایشی گوناگون می تواند مفید باشد.

وقت نظارت در دادگاه چیست؟

پنجشنبه, ۲۲ آبان ۱۳۹۹، ۱۰:۰۰ ق.ظ

fef

در روند رسیدگی به هر پرونده ای در دادگاه می بایست یک سری تشریفاتی برای رسیدگی به موضوع از جانب قاضی و مدیر دفتر رعایت گردد که یکی از آنها اوقات دادرسی است.

تشریفات و اوقات دادرسی

پس از آنکه دادخواستی از سوی خواهان یک دعوا به ثبت رسید موضوع بر حسب صلاحیت، توسط رئیس دادگستری به یکی از شعب آن مجتمع قضایی ارسال می شود.

هر شعبه بغیر از قاضی دارای کارمند یا کارمندان دیگری است که یکی از آنها مدیر دفتر می باشدمدیر دفتر جهت رسیدگی به امور و تشریفات اداری به قاضی کمک می کند که مهمترین آن بررسی اولیه دادخواست تقدیمی خواهان می باشد.

حضانت فرزند دختر به عهده چه کسی است؟

چهارشنبه, ۲۱ آبان ۱۳۹۹، ۰۹:۵۵ ق.ظ

bfd

اهمیت مسئله ی نگهداری و تربیت اطفال بر هیچکس پوشیده نیست و این امر مورد عنایت خاص همه ی قانون گذاران و مصلحان اجتماعی است؛ چرا که خوشبختی و پیشرفت جامعه در گرو نگهداری درست و آموزش و پرورش صحیح کودکان است. لذا در این نوشته نیز سعی بر آن است تا بررسی دقیق قوانین در این حوزه کاربردی ترین نکات درباره ی حضانت بیان شود.

منابع خوب برای کنکور تجربی ۱۴۰۰

سه شنبه, ۲۰ آبان ۱۳۹۹، ۱۰:۱۴ ق.ظ

rfrg

زمانی که واژه کنکور به گوشمان می‌خورد، ناخودآگاه استرسی در ما شکل می گیرد. تمامی ما از سختی های دوران کنکور و قبولی در کنکور اطلاعات داریم.

اما این اطلاعات تا چه اندازه درست است؟

آیا استرس گرفتن فایده ای برای ما دارد؟

در پاسخ باید بگوییم خیر! اگر شما قصد ادامه تحصیل در مقطع دانشگاهی دارید و می خواهید در رشته خوب از یک دانشگاه خوب پذیرفته شوید، شما مجبور هستید تا از پس غول کنکور بربیایید.

مجوز موفقیت شما و داشتن آینده مطابق با ایده آل هایتان پشت سر گذاشتن کنکور است.

اما چگونه؟

مجازات آبروریزی

دوشنبه, ۱۹ آبان ۱۳۹۹، ۰۹:۳۴ ق.ظ

dde

گاهی اثرات و عواقب وقوع یک جرم برای متضرر و بزه دیده از جرم غیرقابل جبران یا جبران آن امری بسیار سخت می باشدآبرو، اعتبار، شخصیت و منزلت از جمله مواردی هستند که به یک باره و یک شبه به وجود نمی آید.

بنابراین ارتکاب هرگونه رفتار و اقدام علیه آبرو، اعتبار و شخصیت افراد علاوه براین اینکه این عمل امری قبیح و مذموم است؛ مطابق با قوانین فعلی نیز جرم و دارای وصف مجرمانه می باشد.

هرچند که متاسفانه قانون مجازات اسلامی در این باره بسیار ضعیف عمل نموده و تناسبی بین عمل و آثار وارد بر آن و مجازات قانونی آن دیده نمی شود.

جرایم علیه اعتبار، آبرو و شخصیت افراد

در قانون مجازات اسلامی در خصوص لطمه به آبرو و حیثیت افراد موارد متفاوتی پیش بینی شده است.

جدا کردن یارانه بعد از ازدواج

يكشنبه, ۱۸ آبان ۱۳۹۹، ۰۹:۲۱ ق.ظ

grg

یارانه همان کمک مالی دولت به مردم است. هدف دولت از اجرای یارانه، جلوگیری از رواج و گسترش فقر و رفع بحران­ های اجتماعی در بین مردم کشور استیارانه به تعداد اعضای هر خانواده محاسبه می‌شود.

یارانه به دو دسته مستقیم و غیر مستقیم، تقسیم می‌شود. از دوران قدیم در ایران برنامه یارانه وجود داشت و تا به امروز اشکال گوناگونی به خود گرفته است. در اکثر کشورها نیز اجرای یارانه توسط دولت به مردم نیز انجام می‌شود.