اخبار حقوقی روز | اخبار قضایی | مطالب حقوقی مفید

اخبار روز حقوقی و قضایی - مطالب حقوقی کوتاه و مفید - سایت حقوقی کاربردی

اخبار حقوقی روز | اخبار قضایی | مطالب حقوقی مفید

اخبار روز حقوقی و قضایی - مطالب حقوقی کوتاه و مفید - سایت حقوقی کاربردی

در این وبلاگ اخبار حقوقی روز و همچنین مطالب حقوقی مفید به اشتراک گذاشته می شود.

۱۸ مطلب در مرداد ۱۴۰۰ ثبت شده است

زندانیان مهریه چه زمانی آزاد می شوند؟

يكشنبه, ۳۱ مرداد ۱۴۰۰، ۰۲:۳۶ ب.ظ

rgwg

عضو کمیسیون حقوقی قضایی مجلس شورای اسلامی درباره لایحه حبس زدایی مهریه توضیحاتی داد.

لایحه حبس زدایی مهریه چه زمانی اجرایی می‌شود؟محمد کاظمی عضو کمیسیون حقوقی قضایی مجلس شورای اسلامی، درباره لایحه حبس زدایی که در کمیسیون حقوقی مجلس درحال بررسی است، اظهار کرد: این لایحه برای اجرای اصلاح محکومیت‌های مالی تدوین شده است.

عضو کمیسیون حقوقی قضایی مجلس شورای اسلامی با اشاره به بخش‌های دیگر این لایحه گفت: در بخش دیگری از لایحه حبس زدایی به موضوع مهریه و جرائم و مجازات مربوط‌ به آن صحبت شده است.

کدام هدایا را نمی توان پس از ازدواج پس گرفت؟

شنبه, ۳۰ مرداد ۱۴۰۰، ۰۲:۳۳ ب.ظ

8ن75

بر اساس قانون اگر ازدواج برهم بخورد نمی‌توان از زوج یا زوجه درخواست کرد تا برخی از هدایا را پس دهند.

کدام هدایا را نمی‌توان پس از ازدواج پس گرفت؟به گزارش خبرنگار حوزه حقوقی- قضایی گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، یکی از متداول‌ترین کار‌ها هنگام ازدواج دادن هدیه از طرف زوجین یا بستگان به یکدیگر است و گاهی اوقات ممکن است که زوجین بخواهند هدایای پس از ازدواج را از یکدیگر پس بگیرند، اما باید توجه داشت که تمام هدایای پس از ازدواج قابل پس گیری نیستند.

خسارات غیرقراردادی

دوشنبه, ۲۵ مرداد ۱۴۰۰، ۱۲:۰۳ ب.ظ

قغتفث

اگر کسی در روابط قراردادی تعهدات خود را نقض کند مسئول جبران خسارت است که به آن مسئولیت مدنی گفته می‌شود. اما در پاره‌ای اوقات پیش می‌آید که افراد، بدون انعقاد قراردادی یا داشتن توافقی با دیگران، دارای مسئولیت‌های عرفی یا قانونی شده و ملزم به انجام تکالیفی مانند پرداخت غرامت یا خسارت می‌شوند.

به چنین مسئولیتها و تکالیفی که بر عهده اشخاص قرار داده می‌شود، الزامات یا مسئولیتهای غیرقراردادی گفته می‌شود که سبب این الزامات ممکن است مسئولیت مدنی یا کیفری ناشی از ضمان قهری، جرم یا شبه‌جرم باشد.

قبذ

اگر دادخواست طلاق توسط مرد به دادگاه ارائه شود،او باید حق و حقوقی را به زن پرداخت کند.

اگر طلاق از سوی مرد باشد، چه حق و حقوقی باید به زن پرداخت شود؟طلاق ممکن است یا به صورت توافقی باشد یا از سوی زن و مرد درخواست شود. اما اگر طلاق از سمت مرد باشد، او باید حق و حقوقی را به زن پرداخت کند.

حقوق مسافر در برابر تاخیر هواپیما چیست؟

شنبه, ۲۳ مرداد ۱۴۰۰، ۱۱:۵۵ ق.ظ

ثقذقص

اگر پرواز هواپیما با تاخیر مواجه شود شرکت هواپیمایی موظف به جبران خسارت مسافران است

اگر پرواز هواپیما با تاخیر مواجه شود شرکت هواپیمایی موظف به جبران خسارت مسافران است.

حقوق مسافر در برابر تاخیر هواپیما چیست؟/ شرکت‌های هواپیمایی موظف به جبران چه خساراتی هستند؟ اگر هواپیمایی تأخیر داشته باشد و مسافر با تأخیر از سوی کادر پرواز مواجه شود، برای او حق و حقوقی به وجود می‌آید و شرکت هواپیمایی موظف به جبران خسارت است.

آیا پوشیدن لباس ماموران نیروی انتظامی جرم است؟

چهارشنبه, ۲۰ مرداد ۱۴۰۰، ۰۲:۲۲ ب.ظ

عنغق

مطابق با قانون پوشیدن لباس ماموران نیروی انتظامی جرم به حساب می‌آید.

 آیا پوشین لباس ماموران نیروی انتظامی جرم است؟ هرکس بدون مجوز و به صورت علنی لباس‌های ماموران انتظامی ایران را به تن کند مجرم است.

مطابق با قانون پوشیدن لباس ماموران نیروی انتظامی استفاده از نشانه‌ها، مدال‌ها و سایر امتیازات دولتی، اگر منجر به گمراهی اشخاص شود جرم به حساب می‌آید.

مقررات جدید درباره چک برگشتی

سه شنبه, ۱۹ مرداد ۱۴۰۰، ۱۲:۴۵ ب.ظ

تبابفل

مدتی است که دستورالعمل‌های جدیدی درباره قانون جدید صدور چک صادر شده که به موجب آن مقررات نوینی برای دادوستد این سند تجاری در نظر گرفته شده است.

مطابق با دستورالعمل جدید بانک مرکزی اگر موجودی حساب صادرکننده چک کافی نباشد، بانک مکلف به پرداخت وجه از محل سایر حساب‌هاست؛ یعنی به موجب این دستورالعمل اگر حساب فرد موجودی نداشته نباشد بانک ابتدا حساب جاری و سپس حساب پس‌انداز و پس از آن حساب کوتاه‌مدت و بلندمدت فرد را بررسی می‌کند تا در صورت وجود موجودی در آنها مبلغ چک از آن حساب‌ها پرداخت شود و در صورت نداشتن موجودی کارت مسدود می‌شود.

بازداشت عاملان فروش نوزاد در فضای مجازی

دوشنبه, ۱۸ مرداد ۱۴۰۰، ۱۱:۵۰ ق.ظ

تقفاف

رئیس پلیس تهران بزرگ جزئیات بازداشت افرادی را که اقدام به فروش نوزاد در فضای مجازی می‌کردند، تشریح کرد.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری دانشجو، سردار حسین رحیمی درباره جزئیات بازداشت افرادی که اقدام به فروش نوزادان در فضای مجازی می‌کردند، اظهار کرد: پلیس فتا در کنترل فضای مجازی گامهای خوبی برداشته و اشراف خوبی بر این فضا دارد.

رئیس پلیس تهران بزرگ افزود: پلیس فتا در گشت‌زنی‌های خود در فضای مجازی، به صفحاتی برخورد کرد که آگهی‌هایی را درباره فروش نوزاد ارائه کرده و عنوان می‌کردند که آمادگی فروش نوزادان را دارند.

نحله چیست؟

يكشنبه, ۱۷ مرداد ۱۴۰۰، ۱۱:۳۲ ق.ظ

عفتغ

یکی از روش‌هایی که قانونگذار برای حمایت از زنان در نظر گرفته، پرداخت حقوق مالی زن در صورت جدایی یا حتی در طول زندگی و پس از مطالبه آن است. مهریه، نفقه، اجرتالمثل و نحله از جمله حقوق مالی هستند که قانونگذار برای حمایت از زنان پیش‌بینی کرده است.

مهریه و نفقه را چه در دوران زندگی زناشویی و چه در هنگام طلاق و جدایی می‌توان مطالبه کرد اما دریافت نحله و اجرتالمثل مستلزم درخواست در هنگام اجرای پرونده طلاق است.

للئا

اگر چه در فرهنگ و عرف غالب مردم ایران، خالکوبی امری متداول نیست، اما به واسطه آن که در قانون برای آن مجازاتی تعیین نشده پس جرم به حساب نمی‌آید.

البته اگر شخصی تصاویر مستهجن یا عجیبی را مثلا در صورتش خالکوبی کند، در این صورت می‌توان این عمل را به دلیل جریحه دار کردن عفت عمومی، تحت عناوین مجرمانه دیگر قابل مجازات دانست.